De Swoosh: van $35 naar miljoenensymbool

Nike's swooshSportmerk Nike heeft haar horizon inmiddels verbreed tot aan iedere uithoek van de wereld. En dat geldt ook voor de Swoosh, Nike’s brand logo. Er zullen maar weinig mensen op aarde zijn die het elegante logo van de multinational niet zullen herkennen. Ongelofelijk wat één enkel symbool teweeg kan brengen.

De Swoosh
Intussen heeft een arsenaal aan supersterren de kleding met de welbekende Swoosh gedragen. Denk aan atleten als Michael Jordan, Venus en Serena Williams, André Agassi, Tiger Woods, LeBron James, Thierry Henry en ga zo maar door. Onlangs werd de kracht van de Swoosh nog maar eens getoond. In de finale van Roland Garros maakten Nadal en Federer, twee toppers in het hedendaagse tennis, uit wie er met de titel vandoor zou gaan. Eén ding was echter zeker: Nike zegevierde de hele finale lang. Beide toptennissers schitterden in de sportkleding van de fabrikant. De Swoosh prijkte prominent op zweetbandjes, broekjes, shirts, sokken en schoenen. De Swoosh won het van alle anderen. Enkel de afdruk van een zwart symbooltje is voldoende om het miljoenenbedrijf erachter te promoten. En dat is nou net de kracht van de Swoosh. De Swoosh maakt uitleg overbodig.

Een miljoenensymbool
Phil Knight, de oprichter van Nike, had dat in 1971 nooit durven dromen. Phil Knight ontmoette Davidson, de ontwerpster van het logo, namelijk min of meer toevallig. Knight had enkele ideeën voor zijn onderneming Blue Ribbon Sports, zoals Nike destijds nog heette, en Davidson leverde hem wat logo-concepten aan voor zijn nieuwe schoenencollectie. Het uiteindelijke ontwerp dat werd gekozen was de Swoosh en is dus uitgegroeid tot één van de meest herkenbare symbolen ter wereld. Het is maar weinig bedrijven gegund: een logo bezitten dat zo bekend is dat het op eigen benen kan staan. But Nike just did it! En dan te bedenken dat Davidson in 1971 slechts 35 dollar declareerde voor haar werkzaamheden.