De sporter als personal brand

Het internet is een tool waarmee je miljoenen mensen kunt bereiken. De sterke opkomst van sociale media platformen heeft ertoe geleid dat sporters direct met hun fans kunnen communiceren, zonder tussenkomst van een redactie. Veel van de bekende sporters hebben in de afgelopen jaren een enorme fanbase op weten te bouwen via deze social media kanalen. Ze hebben zich als het ware ontpopt tot een personal brand. En dat is niet zo gek, aangezien atleten bij uitstek in de positie zijn om een sterk persoonlijk merk te zijn of te worden. Sportnext heeft 9 goede redenen op een rijtje gezet waarom het loont om als sporter gestructureerd te bouwen aan een eigen merk:

  1. Verbinding met de fans – Deel je sportieve avontuur met je fans om zo de band te versterken.
  2. Inzetten van invloed – Het enorme bereik van sociale media maakt het een krachtige tool om een standpunt te vertegenwoordigen.
  3. Ongefilterde communicatie – Vertel je eigen verhaal, zo authentiek en echt als het verteld zou moeten worden.
  4. Commerciële waarde – Bereik echte mensen, bouw aan een fanbase en ontwikkel een sterk eigen merk.
  5. Inspireren – Inspireer anderen tot een sportieve levensstijl.
  6. Nemen van verantwoordelijkheid – Zet je merk in om iets goeds te doen voor de samenleving.
  7. Pensioen – Blijf ook na je sportcarrière interessant.
  8. Creëren van rust – Neem mogelijke ontrust weg en creëer zekerheid.
  9. Het is leuk – Het delen van je sportieve avontuur is gewoon leuk.

Hoe dan ook, het ontwikkelen van een eigen personal brand begint en eindigt met het menselijke aspect. Sporters moeten te allen tijde hun menselijke kant laten zien; de mens achter de sporter wordt immers het meest gewaardeerd. Authenticiteit en direct contact met de sporter vormen de basis voor de band met de fans.  En de sporter groeit op zijn beurt dankzij de verhalen die het merk bouwen!

Bron: Sportnext magazine