Atletiekverenigingen moeten nieuwe businessmodellen omarmen!

Enige tijd geleden vond de 11e editie van de ‘Dag van de Atletiek’ plaats. Een jaarlijks terugkerend evenement op Papendal met dit jaar als thema ‘The best next step’. Een enerverende dag voor iedereen die de atletieksport een warm hart toedraagt, want gedurende de hele dag werd er gesproken, gedroomd, kennis gedeeld, geïnspireerd en geleerd over atletiek. De kernboodschap van de dag zoomde in op het feit dat de traditionele atletiekvereniging passé is. Het is daarom tijd voor de volgende stap; tijd om als atletieksport nieuwe business modellen te gaan omarmen!

De vereniging van de toekomst moet denken als een bedrijf

De Dag van de Atletiek werd afgetrapt door Ziggy Tabackznik, eigenaar van 2Basics. Ziggy nam de zaal in zijn flitsende loopoutfit mee in het vraagstuk ‘Lid worden van een atletiekvereniging, waarom zou ik?’. De hamvraag daarbij was met welk aanbod je de hedendaagse consument kunt verleiden om over te gaan op een lidmaatschap. Opvallend daarbij was dat Ziggy gedurende zijn verhaal niet sprak over ‘leden’, maar over ‘consumenten’. Dat komt omdat atletiekverenigingen naar zijn mening moeten gaan denken als een bedrijf dat producten aanbiedt. Traditionele clubs behoren namelijk tot het verleden, doordat consumenten een keuze hebben waarbij ze eenvoudig kunnen switchen naar een andere sport die beter aansluit bij hun wensen.

In een tijdperk van hypes (crossfit, ty-bo, bootcamp), die net zo snel verdwijnen als dat ze gekomen zijn, moeten clubs zich instellen op kortere contactmomenten met de consument. Er wordt immers steeds meer gesport in losse verbanden en dus buiten verenigingen om. Die externe factoren heb je als club niet in de hand, maar je kunt er wel invloed op uitoefenen. Ziggy ziet dan ook genoeg kansen voor atletiek zoals inloopfitdagen, 60+ jogging, healthclubs of conditietests. Het wordt dan wel tijd om als atletieksport een eigen positie te gaan claimen, net zoals hockey dat doet door zich te profileren als familiesport. Ziggy doet alvast een voorzetje: “Atletiek, is dat niet gezondheid?” Een actueel onderwerp, vooral nu de mens steeds ongezonder wordt.

Ontdek de toegevoegde waarde van jouw vereniging

Na de kick-off in de grote zaal was er de gelegenheid tot het bijwonen van een aantal workshops naar keuze. De workshop ‘De Open Club’ van Sybygje Westerhof van AV Zeewoldesloot prima aan bij het verhaal van Ziggy Tabackznik. Sybygje is namelijk van mening dat verenigingen commerciëler moeten gaan denken, in termen als consumenten en doelgroepen. Ze benoemt daarbij een aantal trends zoals digitalisering, bezuiniging, decentralisatie, consumentisme en generatieverschuivingen; allemaal ontwikkelingen die de hedendaagse atletiekclubs dwingen hun toegevoegde waarde in kaart te brengen. Sybygje hamert op het feit dat zichtbaarheid belangrijk is. “Je moet de maatschappij laten zien wat je als club allemaal doet”, stelt ze. Een vereniging moet daarin echter wel keuzes maken door uit te gaan van een bepaalde visie, want je kunt niet alles tegelijk doen.“

Sybygje geeft aan dat er geen enkele sport is die zoveel generaties (van 4 tot 90 jaar) iets kan bieden als atletiek. Daardoor hebben demografische verschuivingen geen invloed op de atletieksport, wat bij hockey en voetbal wel het geval is. Er liggen volgens haar genoeg kansen om nieuwe doelgroepen te binden aan je vereniging. Denk bijvoorbeeld aan het gegeven dat een atletiekvereniging een oplossing kan bieden voor veel maatschappelijke problemen. In Dronten is een initiatief waar werkzoekenden samen hardlopen om een sociaal netwerk op te bouwen. Bovendien is de atletiekbaan daardoor in de daluren bezet; een win-win situatie. Of denk aan ruilhandel met zorg, scholen, het bedrijfsleven of andere verenigingen. Aan huisartsen die doorverwijzen, eenzame ouderen die willen wandelen, kansarme jongeren, re-integratie van ex-gedetineerden en ga zo maar door. Allemaal groepen consumenten die je als atletiekvereniging kunt benaderen. Volgens Sybygje is het belangrijk dat atletiekverenigingen, zeker wanneer subsidies uitblijven, op zoek gaan naar andere verdienmodellen. En die zijn vaak al te vinden in de nabije omgeving. Sybygje: “Wij als atleten vinden onze sport heel gewoon, maar kijk je van buiten naar binnen, dan is het juist heel bijzonder!” Met die boodschap besluit ze haar inspirerende workshop die veel stof tot nadenken gaf.

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

Tijdens de middagsessie mocht ik zelf een workshop verzorgen met als onderwerp ‘jonge generaties boeien en binden’. De focus van mijn presentatie lag op Generatie Z, de eerste generatie die is opgegroeid met internet en een apparaat gebruikt bij alles wat ze doet. Tijdens mijn sessie stond het vraagstuk over hoe je deze generatie betrekt bij je verenigingsactiviteiten (als lid of vrijwilliger) centraal. Hier is helaas geen eenduidig antwoord op te geven, maar er zijn wel een aantal aanknopingspunten waar je als vereniging op in kunt spelen. Daarbij is het zaak om duidelijk in kaart te brengen wat jou als vereniging bestaansrecht geeft (usp’s) en hoe je kunt innoveren om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van Generatie Z.

Zorg er als vereniging in elk geval voor dat je in de digitale wereld actief bent. Denk daarbij aan een website, sociale media en snackable content. Houd bij al je communicatie in de gaten dat je als club een eigen verhaal vertelt (storytelling), want dat is wat jou uniek en onderscheidend maakt t.o.v. andere verenigingen. Houd verder rekening met het feit dat Generatie Z sfeer hoog in het vaandel heeft staan en zich graag laat inspireren. Verwerk daarom audio, muziek, actie- en fun-elementen in je atletiekaanbod. Generatie Z is namelijk gek op initiatieven als Bootcamp, Extreme Sports, Color -en Mud Runs en mobiele apps zoals Runkeeper. Kortom; er zijn kansen genoeg om een doelgroep als Generatie Z te boeien voor de atletieksport. Verdiep jezelf in hun interesses, geef ze de ruimte om mee te denken en breng hun ideeën waar mogelijk in de praktijk!

Mijn presentatie:

Dit artikel verscheen ook op Sportnext.nl.