Consistentie in je content planning is essentieel!

Websites waarop het laatste blogartikel dateert van vorig jaar? Een social media kanaal wat eens in de zes maanden wordt bijgewerkt met een post? Daar word je als bezoeker niet warm van. Sterker nog, je keert er waarschijnlijk nooit meer terug. Dat toont aan hoe belangrijk het is om je online bezoekers continu verse content voor te schotelen. In dit blogartikel leggen we dat verder uit en vertellen we tevens waarom het zo belangrijk is om consistent te zijn in je content publicatie en distributie. Werken met een content planning is dan ook essentieel.

Belofte maakt schuld

“Content consistency is key”. Dat stelt Joe Pulizzi In het boek ‘Epic Content Marketing’. Hieronder een passage uit het boek:

The primary hallmark of a successful publisher is consistency, both in terms of quality and delivery. Epic content reliably delivers on the promises your brand makes. Whether you are asking your audience to subscribe to a monthly magazine or daily email newsletter, you must ensure that they receive what they signed up for and that it always arrives on time and as expected. This is where so many companies fall down.

Content consistency is key!

Waarom is het zo belangrijk dat je consistent, op vaste momenten, je content (op)levert? Het antwoord is simpel: omdat je dat aan je lezers verplicht bent! Hieronder een onderbouwing:

  • Je publiek, wat in veel gevallen je (potentiële) klanten zijn, heeft zich – vaak op jouw verzoek – geabonneerd op jouw maandelijkse nieuwsbrief. Dan moet je er ook voor zorgen dat je abonnees datgene geleverd krijgen waarvoor ze zich hebben aangemeld. De nieuwsbrief moet dus maandelijks, op de afgesproken tijd, in hun mailbox zitten. Dat geeft tevens ook richting aan de rest van je organisatie: willen zij content in de nieuwsbrief hebben, dan moeten ze op tijd leveren!
  • Veel lezers van je website komen regelmatig terug om een blik te werpen op je blog. Ze zijn gewend dat je bijvoorbeeld wekelijks nieuwe, verse content publiceert. Zeker wanneer je een dagelijkse mailing verstuurd, waarvoor lezers zich hebben ingeschreven, met daarin je meest recente blogartikelen is het van belang om ook dagelijks verse content te publiceren en die mailing te leveren zoals de lezer van je verwacht.

Kortom: je bent je lezers, of dat nu abonnees, leads, prospects of klanten zijn, verschuldigd om je belofte(n) na te komen. Voldoe aan hun verwachtingen en publiceer consistent je blogartikelen, verstuur op vaste momenten je nieuwsbrief en post consequent content op je sociale media kanalen.

Tip: Lees ook het artikel ‘Zo houd je jouw content productie op gang. 5 tips.

Door een content planning zit je nooit zonder content

Websites, social media kanalen en YouTube kanalen die nooit worden geüpdatet, verliezen publiek. Na een tijdje kijkt niemand er meer naar. Om online succes te realiseren is het dus erg belangrijk om regelmatig nieuwe, verse content te publiceren en distribueren. Daarom is het aan te raden om met een contentplanning te werken waarin je vaste momenten vastlegt waarop content gepubliceerd en gedistribueerd wordt. Door je aan die contentplanning te houden kun je consistentie in je content garanderen en dat is nu net wat jouw publiek van je verwacht.

Het voordeel van werken met een content planning is dat je, doordat je bijvoorbeeld consistent wekelijks één blogartikel op je website plaatst, nooit zonder actuele en relevante content zit voor op je sociale media kanalen of voor in je maandelijkse nieuwsbrief. Wanneer er wekelijks een (aantal) blog(s) gepubliceerd wordt, heb je immers ook wekelijks iets te delen op sociale media. Daarnaast heb je altijd voldoende content om je maandelijkse nieuwsbrief mee te vullen. Daarmee voorkom je dat je de nieuwsbrief of sociale media moet vullen met steeds dezelfde of juist gedateerde content die je abonnees al (meerdere malen) gelezen hebben.

SEO: ‘Content freshness’ als ranking factor

Ook vanuit Search Engine Optimization (SEO) is het van belang om consistent content te publiceren. ‘Content freshness’, ofwel verse content, is namelijk een ranking factor voor zoekmachines. Wanneer je regelmatig verse content op je website plaatst en je website up-to-date houdt, komen zoekmachines, zoals Google, vaker langs om je website te crawlen.

Plaats (twee)wekelijks verse en relevante content om nog breder vindbaar te worden en om terugkerend bezoek te stimuleren.

Daardoor verschijnt je nieuwe content sneller in de zoekmachines en komt je website vaker terug in de zoekresultaten. Die verbeterde vindbaarheid zorgt ervoor dat je meer (SEO) bezoekers naar je website genereert. Het is dus ook vanuit dit oogpunt aan te raden om regelmatig, liefst wekelijks, verse content in de vorm van blogposts, pagina’s, klantcases, video’s ed., toe te voegen aan je website.

Een goed onderhouden website toont aan dat je serieus aandacht besteedt aan de kwaliteit van je content en dat is juist wat zoekmachines, zoals Google, prettig vinden. Wat daarbij vaak vergeten wordt is het updaten van bestaande content. Dit is een effectieve manier om je website up-to-date en relevant te houden. Je wilt je bezoekers immers geen gedateerde informatie voorschotelen. Bovendien is het zo dat bezoekers ook nog eens vaker terugkeren naar je website als ze weten dat jouw content altijd actueel en relevant is en dat je wekelijks verse content publiceert. Een win-win situatie dus!

Een content planning geeft rust

Tot slot geeft werken met een content planning, waarbij je content voor enkele weken vooruit is gepland, je organisatie rust. Je hebt als marketeer(s) daardoor namelijk niet continu de druk van het moeten schrijven van content, omdat anders de contentproductie opdroogt. Wanneer er eens een keer een spoedje tussendoor komt of als er eens een keer iemand afwezig is in verband met ziekte, dan is er niet direct nood aan de man. De contentproductie is dankzij de content planning voor de komende weken of zelfs maanden al geborgd.

Meer weten?

Wil je meer weten over het aanbrengen van consistentie in je content planning of een keertje sparren over het maken van een content planning? Neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag op weg.

Contact >