De menustructuur van je website: 7 items in je hoofdmenu

Wanneer je op een onbekende plek bent, dan is het handig als er wegwijzers zijn die je vertellen welke kant je uit moet. Precies zo is dat ook binnen een website. Veel bezoekers bezoeken je website voor de eerste keer en komen ergens op een blogartikel of zelfs je homepage ‘binnen’. Het is dan wel zo handig als de menustructuur van je website duidelijk en overzichtelijk is en je bezoekers de weg wijst. Sterker nog: je website menu is één van de belangrijkste aspecten binnen je website. Het menu speelt een cruciale rol voor de beleving van de bezoeker. Als het menu en de menustructuur van je website niet gebruiksvriendelijk zijn opgezet, dan stuur je bezoekers het bos in. In website termen betekent dat: exit. Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke navigatie in je website menu?

301 redirect URL website

7 items in je hoofdmenu

Wanneer er gesproken wordt over een menustructuur van een website, dan wordt er doorgaans gedoeld op een hoofdmenu (of primair menu) en eventueel een secundair menu. Het hoofdmenu dat centraal bovenin de (header van de) website te vinden is, mag maximaal 7 menu-items bevatten. Waarom? Omdat 7 items nog te overzien zijn voor je bezoeker. De bezoeker krijgt zo geen keuzestress en kan 7 items in pakweg een oogopslag scannen. Bovendien kan ons kortetermijngeheugen 7 items onthouden.

Er is nog een andere reden om niet meer dan 7 menu-items op te nemen in je hoofdmenu. Op een mobiele telefoon of tablet is minder ruimte dan op een desktop/laptop scherm. Wanneer je hoofdmenu uit meer dan 7 items bestaat, past dit doorgaans niet meer op bepaalde schermformaten. Het menu wordt dan afgekapt of valt over twee regels, wat de gebruiksvriendelijkheid vaak niet ten goede komt.

Bij het uitdenken van de menustructuur van je website geldt: less is more. Een valkuil is dat je veel te veel wilt opnemen in je hoofdmenu, omdat je denkt dat je anders kansen mist. Het tegenovergestelde is vaak waar. Hoe overzichtelijker het is en hoe relevanter de menu-items zijn die wel in je menu staan, des te eerder bezoekers hun (en daarmee ook jouw) doelen bereiken.

Ons kortetermijngeheugen kan 7 items onthouden

Wat is de menustructuur van een website?

De menustructuur van een website is als het ware de inhoudsopgave van een boek, de bewegwijzering in een grote stad en de index van Wikipedia. De menustructuur bestaat in elk geval altijd uit een hoofdmenu (of primair menu) dat zich meestal bovenaan, in de header, van de website bevindt. Wanneer je op een mobiele telefoon kijkt, dan vind je dit hoofdmenu vaak terug onder een button die de vorm heeft van een hamburger (vandaar de naam: hamburgermenu). De menustructuur van een website kan uitgebreid worden met een secundair menu dat bijvoorbeeld hoger in de header wordt geplaatst.

Wat is belangrijk bij het maken van een menustructuur?

Bij het maken van een menustructuur is je doelgroep, of buyer persona, het allerbelangrijkste. Met wat voor wensen, problemen, uitdagingen en vragen zit de doelgroep? Waar wil je dat ze vervolgens terechtkomen? Vanuit die gedachte ga je jouw menustructuur uitdenken. Welke items plaats je in het hoofdmenu (ook wel primaire menu genoemd)? Is er een secundair menu nodig? Zijn er submenu’s nodig? Hoe eenvoudiger je website, des te eenvoudiger de menustructuur van je website. Wanneer je echter een complex of groot product- of dienstenaanbod hebt, wordt de menustructuur vanzelfsprekend ook complexer. Het is dan belangrijk om keuzes goed af te wegen, om te (A/B) testen wat werkt en te zorgen dat je bezoeker niet in de war raakt.

Om ervoor te zorgen dat je menustructuur overzichtelijk blijft is het aan te raden om in je hoofdmenu maximaal 7 menu-items op te nemen. Je kunt eventueel gebruik maken van submenu’s, een onderliggend megamenu of een secundair menu. Op die manier kun je toch meer items kwijt of juist een niveau dieper in de navigatiestructuur gaan, zonder dat het direct een chaos en onoverzichtelijk wordt voor de bezoeker.

Houd ook rekening met de tekst op de menu-knoppen. Zorg dat deze beschrijvend zijn, zodat de bezoeker begrijpt waar hij/zij naartoe wordt genavigeerd als hij/zij een menu-item aanklikt. Wil je iemand naar je vacature-pagina door laten klikken, noem het menu-item dan vacatures en niet ‘op zoek?’.

Zorg er tot slot voor dat je het menu op elke pagina gelijk houdt. Ga niet op elke website pagina een ander (hoofd)menu of andere menustructuur aanbieden aan je bezoeker. Dit is verwarrend. Een bezoeker houdt van gemak, uniformiteit en herkenbaarheid.

Waarom is goede navigatiestructuur belangrijk?

Bezoekers die je website bezoeken doen dat met een reden. Ze zijn op zoek naar informatie, willen iets bestellen of hebben je hulp nodig. Om bezoekers te helpen bij het bereiken van hun doel, is het zaak dat je navigatiestructuur goed in elkaar zit. Een bezoeker moet met behulp van de navigatie in het menu op de plek van bestemming uitkomen en vinden wat hij/zij zoekt. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt over je navigatiestructuur. Kruip daarvoor in het hoofd van je (potentiële) doelgroep. Met welke problemen, vragen, behoeften, wensen komen zij op je website terecht? Welke richting stuur je ze op?

Wat is een logische volgorde van items in een website menu?

Vrijwel ieder hoofdmenu van een website begint met het item ‘home’ of een icoon van een huisje. Dit is een veelgebruikte manier, waardoor internetgebruikers hieraan gewend zijn geraakt. In sommige gevallen wordt ervoor gekozen om de home-button weg te laten. Doe dat echter niet! Bezoekers moeten altijd terug kunnen keren naar het startpunt en dat is in de meeste websites toch echt de homepage (ingang).

Een ander veelgebruikt menu-item in een hoofdmenu is een call-to-action item zoals contact, offerte, solliciteer. Dit zijn vaak de belangrijkste conversiepunten van je website en daarom is het van belang dat deze goed zichtbaar worden gemaakt in je hoofdmenu. Iemand die contact op wil nemen, moet niet hoeven zoeken naar de contactpagina. Het is gebruikelijk om dit item aan de rechterkant van je hoofdmenu te plaatsen. Eventueel kun je het ook nog een andere kleur geven, zodat het goed opvalt.

Wat zet je verder in het hoofdmenu? Dat ligt aan de wensen, verwachtingen, uitdagingen, problemen en doelen van je doelgroep. Waar gaan zij naar op zoek? Waar wil je ze naartoe sturen? Doorgaans zijn dit je product- of dienstenpagina’s, pagina’s over je aanpak, referenties, informatie over je organisatie en je team, vacatures etc. Bedenk daarbij goed wat je opneemt in het hoofdmenu, in een submenu van een hoofdmenu-item en in een eventueel secundair menu. Niet alles is immers even belangrijk.

Waar laat ik dan zaken als de privacyverklaring, algemene voorwaarden, disclaimer ed.? Deze kun je prima plaatsen in de footer van je website. Iemand die hier specifiek naar op zoek is vindt die pagina’s toch wel. Ze zijn echter niet zoveel geraadpleegd dat je ze op moet nemen in je hoofdmenu. Zonde van de plek!

Menustructuur website: Doe maar gewoon!

Op internet gelden de wetten van het internet. Ofwel: doe maar gewoon, zoals iedereen het doet, dan begrijpt je bezoeker tenminste wat je bedoelt. Ga dus geen andere manier van navigeren aanbieden dan gebruikelijk is op websites. Houd het hoofdmenu aan de bovenkant, in de header, gepositioneerd. Precies daar waar je bezoekers het verwachten! Ga ook geen fancy functionaliteiten aan je hoofdmenu toevoegen. Het doel van het menu is je bezoeker de weg wijzen, het liefst zo snel mogelijk. Maak het dus gebruiksvriendelijk. Less is more, weet je nog?

Mocht je naar aanleiding van het lezen van dit artikel vragen hebben over het ontwikkelen van je website, het inrichten van je menustructuur of wil je graag een keertje sparren over marketing of SEO? Neem dan gerust contact op. Ik vertel je graag meer!