De tool is nooit het doel… maar wel handig!

“De tool is nooit het doel…” Dat was het credo van mij en enkele collega’s in de tijd dat we allen werkzaam waren voor een inbound marketingbureau. Te vaak zaten we met leads of klanten aan tafel die enkel de focus hadden op tools. Tools in de vorm van marketingtools zoals een nieuwe website, SEO-optimalisatie, SEA-campagnes, E-mailmarketing etc. En tools in de vorm van software zoals Hubspot marketing automation software, de Mailchimp mailing tool, Zendesk chat of bijvoorbeeld Facebook. Te vaak hoorden we ‘Ik wil graag dit’ of ‘Ik wil graag dat’, zonder dat er eigenlijk goed na was gedacht over wat men ermee wilde bereiken in de vorm van een hoger doel of wat men er concreet mee ging uitvoeren als men de tool eenmaal had geïmplementeerd. Het kwam er doorgaans op neer dat men ergens op het idee was gekomen om iets met een tool te gaan doen, simpelweg omdat men het er wel tijd voor vond, omdat een concurrent het ook deed of omdat het gewoon hip was. Keer op keer gooiden wij, na de toolwensen te hebben aangehoord, onze kreet op tafel: “De tool is nooit het doel”. En dat was vaak het startpunt van een interessant gesprek over doelen en strategie en natuurlijk, voor de man of vrouw aan de overzijde van de tafel, met interessante eye-openers. 

De tool kan een cruciale rol spelen

Dat neemt uiteraard niet weg dat een tool wel een cruciale rol kan spelen. Je komt altijd ergens op een punt dat er een tool om de hoek komt kijken. Het grote verschil met de tool als doel inzetten is dat je eerst hebt nagedacht over wat je doelen en strategie zijn en daarna pas gaat kijken hoe je deze gaat verwezenlijken. En ja, in zo’n geval kan een tool wel eens handig zijn. De tool zelf staat dan niet centraal, maar juist het doel dat je wilt bereiken. En de tool is vervolgens ondersteunend aan het doel. Wanneer je vanuit die gedachte een tool gaat implementeren zit je op de goede weg.

Doe research naar de juiste tool

De vraag is dan echter welke tool je gaat inzetten. Wil je bijvoorbeeld met marketing automation aan de slag dan heb je tegenwoordig de keuze uit vele pakketten van tal van aanbieders. Denk aan Hubspot, Mailchimp, Marketo, Act-On, Eloqua, Pardot, Sharpspring, Copernica en ga zo nog maar even door. Kijk daarbij niet enkel naar de prijs, maar kijk vooral ook goed naar de gebruiksvriendelijkheid van de tool, de integratiemogelijkheden met andere platforms en de verschillende functionaliteiten die het platform biedt. Trap niet in de mooie marketing- en salespraatjes van aanbieders van de tool, maar vraag vooral een demo aan en doe uitgebreid research. Kijk bijvoorbeeld eens bij een bedrijf binnen dat de tool heeft geïntegreerd en vraag naar hun ervaringen en de voor- en nadelen. Zeker als het een kostbare investering is waarbij je weer jaren vooruit moet is het verstandig om jezelf goed te verdiepen.

Kies de tool die je tijd oplevert

De tool is weliswaar nooit het doel, maar een goede tool maakt het dagelijkse werkleven wel een stuk makkelijker. Hoe prettig is het als je iedere dag met software kunt werken die gebruiksvriendelijkheid voorop stelt, waardoor je niet steeds een helpdesk of consultant hoeft te benaderen. En hoe makkelijk is het als je voor integratie niet steeds derde partijen hoeft te betrekken, maar zelf al een eind komt met online handleidingen en een community achter de tool. En tot slot hoe fijn is het als een tool voor de beoogde doeleinden ingezet kan worden en je niet hoeft uit te wijken naar andere tooling omdat deze net dat ene dingetje niet kan. Welke tool je ook kiest:

    • Vraag jezelf af of deze je tijd oplevert of je juist te veel tijd kost;
    • Vraag jezelf af of hij aansluit bij je dagelijkse werkzaamheden en je het leven makkelijker maakt;
    • Vraag jezelf af of de prijs opweegt tegen hetgeen dat je ervoor terugkrijgt of dat je voor hetzelfde geld beter voor een concurrent had kunnen kiezen.

Voorkom dat je jouw kostbare tijd kwijt bent aan de implementatie, optimalisatie en integratie van je tool, want dan heb je ongetwijfeld voor de verkeerde software gekozen! Nope, de tool is nooit het doel, maar als je eenmaal bepaald hebt waarvoor je tool jouw strategie en doelen kan ondersteunen dan is het wel handig als je de juiste tool uitkiest!