Gastcollege over bedrijfscultuur bij Fontys Tilburg

Gastcollege over bedrijfscultuur bij Fontys

Op donderdag 20 februari jl. was ik, samen met mijn collega, uitgenodigd bij mijn oude onderwijsinstelling: Fontys Economische Hogeschool in Tilburg. Namens CertificeringsAdvies Nederland mochten we aan tweedejaars communicatiestudenten een presentatie verzorgen over ‘bedrijfscultuur’ en ‘cultuurverandering’. Het gastcollege had betrekking op de cultuurverandering die CertificeringsAdvies Nederland de afgelopen jaren heeft doorgemaakt en de rol die interne branding binnen dat traject heeft gespeeld.

Cultuur als bouwsteen

Organisatiecultuur en -structuur zijn bepalend voor je dagelijkse operatie en hebben indirect dus grote invloed op je uitgestippelde bedrijfsstrategie. Wanneer er binnen je organisatie en negatieve bedrijfscultuur heerst, dan heeft dat gevolgen voor de prestaties van de medewerkers en dus voor het succes van je organisatie. Managementconsultant Peter Drucker zei het immers niets voor niets: “Culture eats strategy for lunch”. Cultuur is de afgelopen jaren daarom steeds meer uitgegroeid tot een strategische succesfactor voor organisaties.

Bij CertificeringsAdvies Nederland is men in 2017, na een fusie, gestart met het actief veranderen van de bedrijfscultuur. En over die veranderingen, de uitdagingen, de resultaten en de rol van ‘merkambassadeurs’ in dat geheel mochten mijn collega en ik bij het gastcollege vertellen. Het hele artikel lezen? Zie:

LEES ARTIKEL >