Het tweede scherm in de aanval

De manier waarop TV geconsumeerd wordt is de laatste jaren sterk aan het veranderen. Dit wordt met name veroorzaakt door de sterke opkomst van smartphones en tablets en het tweede scherm dat daardoor om de hoek is komen kijken. Steeds meer mensen, waaronder veel jongeren, gaan via het tweede scherm online op zoek naar meer informatie. Ook sport en sportevenementen lenen zich uitstekend voor gebruik van een tweede scherm. Door alle in ontwikkeling zijnde applicaties en websites wordt het digitale sportaanbod via het tweede scherm almaar groter. Steeds meer sportorganisaties, sponsoren en omroepen zien brood in het tweede scherm, dat volop meerwaarde biedt aan de sportliefhebber. De sportkijker kan zich via het second screen nieuwe informatie toe-eigenen, zich entertainen en de sociale interactie aangaan. Het tweede scherm zorgt daardoor voor een ware revolutie in de tv-wereld. Sport kijken wordt nooit meer zoals het was.

Prima combinatie

De Olympische Spelen in Londen kwamen bij menig sportfan niet alleen de huiskamer binnen via TV, maar ook via de smartphone, tablet, laptop en pc. Het waren de eerste spelen waarbij het tweede scherm echt actief werd ingezet. De NOS zorgde er met een speciale app voor dat de thuiskijker alles op de voet kon volgen. Via wel twaalf schermen tegelijkertijd kwamen de beelden uit Londen binnen en daarnaast bood de app statistieken, videobeelden en uitslagen. Dat het second screen van de NOS in de smaak is gevallen blijkt wel uit het feit dat de site vijf miljoen unieke bezoekers aantrok tijdens de spelen en in totaal zo’n 56 miljoen bezoeken telde. Niet alleen in Nederland was het tweede scherm populair. Uit onderzoek van Google en de NBC is namelijk gebleken dat meer dan de helft van de kijkers tijdens de spelen gebruik maakte van minstens één ander scherm. Opvallend daarbij is dat kijkers met twee of meer schermen ook nog eens veel langer naar de spelen keken dan gemiddeld.

De conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat sport en het second screen een uitstekende combinatie zijn. Het tweede scherm leent zich prima voor het tonen van andere camerahoeken, het aanbieden van een tweede wedstrijd, statistieken, video, analyse, interviews, feiten, gaming, quizvragen en ga zo maar door. De mogelijkheden op het tweede scherm zijn eindeloos. Het grote voordeel voor de kijker is dat hij het second screen zelf kan besturen; op het tweede scherm heeft men invloed, op het eerste scherm niet. De gepassioneerde sportfan heeft via het tweede scherm toegang tot extra content en data en is bereid daar actief naar op zoek te gaan. Sport op tv kijken met de iPad op schoot is de nieuwe trend. Voorwaarde is wel dat de applicaties voor op het tweede scherm volop in ontwikkeling blijven om te kunnen (blijven) voldoen aan de wensen van de sportfan.

Data is essentieel

Echte sportfreaks willen de sport tot in detail kunnen volgen op hun smartphone of tablet. Data speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Binnen de sportwereld komt door vooruitgang in de techniek gelukkig steeds meer data beschikbaar. Met behulp van sensoren in schoenen, armbanden, tennisrackets en sinds kort ook in voetballen wordt steeds meer data verzameld. Zowel individuele als teamsporten zijn daardoor uiterst nauwkeurig te volgen. Denk bijvoorbeeld aan snelheid, kracht van een schot, het samenspel tussen twee spelers en ga zo maar door. Door het verzamelen van data wordt de sportbeleving nog intensiever.

Een leuk voorbeeld hiervan is de site schaatsen.nl die afgelopen winter voor het eerst gebruik maakte van een tweede scherm bij schaatswedstrijden. De sport leent zich natuurlijk uitstekend voor het tonen van statistieken. De site toont dan ook rondetijden, eindtijden, klassementen, een twitterstream, het programma etc. Het is een mooi begin, maar het kan nog veel uitgebreider. Denk maar eens aan het tonen van exclusieve content in de vorm van videobeelden, extra analyse uit verschillende hoeken en het uitlokken van meer interactie met de kijker. Schaatsen.nl is volop in ontwikkeling en biedt ook aankomende winter weer volop informatie en entertainment aan de schaatsfan.

Data is essentieel voor een tweede scherm en datatainment is dan ook langzaamaan een begrip aan het worden in de sportwereld. Ik verwacht nog volop ontwikkelingen op dit gebied. Denk bijvoorbeeld aan analytische data die exclusief beschikbaar wordt gesteld aan betalende ‘abonnees’ of gesponsorde statistieken. Het is natuurlijk de vraag hoever de sporters en clubs hierin willen gaan. Informatie die de sportfan zich kan toe-eigenen is immers ook toegankelijk voor de concurrentie die daar zijn voordeel mee kan doen.

Entertainment

De mogelijkheden van het second screen beperken zich niet alleen tot het tonen van statistieken. Het tweede scherm kan ook voor ontspanning en plezier dienen. Sportwedstrijden kennen immers ook pauzes, herhalingen, dode spelmomenten en time-outs. Deze momenten kunnen prima worden gebruikt om de sportfan extra informatie te bieden. SBS6 zet zijn tweede scherm in tijdens de rust van de wedstrijden van het Nederlands elftal. Daar worden dan analyses getoond van de wedstrijd. De kijker zapt daardoor niet weg en blijft bij het programma. Alhoewel adverteerders dit natuurlijk nog niet zo toejuichen. De kijker besteedt door het second screen per slot van rekening minder aandacht aan de tv-commercials.

Via het tweede scherm is het ook prima mogelijk om de interactie met de kijker aan te gaan. Heineken speelt daar goed op in met Starplayer. Via het spel kunnen kijkers tijdens Champions League wedstrijden gokken op de afloop van een aanval. Degene die dit als eerste goed voorspelt krijgt punten. Fans zijn zo meer betrokken bij de wedstrijd en Heineken staat direct in contact met de sportfan. Een ander voorbeeld is Sidekick van Eredivisie Live. De voetballiefhebber kan via de site zijn eigen toto invullen, stemmen op de man van de wedstrijd en het is zelfs mogelijk exclusieve beelden en live fragmenten te bekijken. De fan beleeft het voetbal hierdoor nog intensiever.

Veel sportliefhebbers willen ook graag de interactie en discussie aangaan via social media. Eurosport speelt daar op in via nuopeurosport.nl. Het tweede scherm verkleint de afstand tussen kijkers en commentatoren. De zender zendt in 59 landen hetzelfde beeld uit en daardoor is het lastig het beeld op de kijker af te stemmen. Via een foto en tweets op het tweede scherm krijgt de Nederlandse commentator een gezicht. De site bundelt verder ook tweets van commentatoren, sporters en kijkers om zo binding met de kijker te krijgen. De site heeft succes, want tijdens sportevenementen wordt de site erg druk bezocht.

Voor veel sportliefhebbers is het second screen een paradijs. Marketing via het tweede scherm wordt echter nog te laagdrempelig ingezet. Er liggen nog enorme kansen op dit vlak. Het second screen leent zich uitstekend voor het opbouwen van een relatie met de sportfan die je zo uiteindelijk aan je kunt binden. Een mooie uitdaging voor clubs, omroepen en sportbonden. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

Bied meerwaarde

Het is de kunst om het tweede scherm niet te laten concurreren met het eerste scherm. Het eerste scherm is nog altijd de core business waarmee de hoogste reclamegelden worden binnengehaald. Wanneer het tweede scherm verkeerd wordt ingezet kan dit de aandacht afleiden van het eerste scherm en zoals gezegd een bedreiging vormen voor de reclame-inkomsten. De tv-makers is er dus alles aan gelegen om de aandacht van de fan vast te houden. Het tweede scherm wordt echter wel steeds interessanter voor adverteerders en sponsoren zodra er hogere kijkcijfers op worden behaald. In een later stadium zal er dan ook steeds meer extra reclame worden verkocht via het tweede platform.

Met het second screen zijn we een nieuw tijdperk van sportbeleving ingeslagen. De ervaring op het tweede scherm wordt steeds belangrijker. Het enkel ontwikkelen van een tweede scherm applicatie is allang niet meer voldoende om de sportfan te boeien. Tv-makers, sponsoren en sportorganisaties moeten steeds meer hun best doen om de sportfan toegevoegde waarde te bieden via het tweede scherm. In ruil daarvoor krijgen ze loyaliteit van de sportfan en die betaalt zich terug via advertentie-inkomsten, waardevolle informatie uit kijkersprofielen, betaalde applicaties en vele andere mogelijkheden. In mijn ogen is het tweede scherm dan ook zeker een win-win situatie voor zowel genoemde organisaties als de sportliefhebber!

Deze column verscheen eveneens op BVVS.nl.