Met Historische Content Optimalisatie (HICO) bereik je sneller je marketingdoelstellingen

Historische content optimalisatie

Inbound marketing met content als motor is een strategie waarvoor je, vanzelfsprekend, met grote regelmaat waardevolle content dient te creëren. Voor veel marketeers is het een grote uitdaging om die continue stroom van nieuwe content op gang te houden. Het is echter wel noodzakelijk om zo bezoeken en daaruit voortkomend leads te genereren voor je business. Maar wist je dat je (content) marketingdoelstellingen sneller kunt behalen door je content strategie iets aan te passen? Door niet enkel te focussen op nieuwe content, maar ook te focussen op historische content optimalisatie (HICO) waarbij je reeds bestaande content gaat optimaliseren kun je binnen aanzienlijke tijd meer bezoekers en leads genereren. In dit artikel vertellen we je hoe dat precies zit. 

Lees ook het artikel: Zo houd je jouw content productie op gang (5 tips)

Historische content optimalisatie (HICO): wat is het?

We vallen maar meteen met de deur in huis met de definitie van historische content optimalisatie (HICO) zoals die door Hubspot wordt gehanteerd:

Historical content optimization means updating and optimizing your ‘old’ blog content so it’s fresh, up-to-date, and has the ability to generate even more traffic and conversions than it already does. By ‘old’ we mean posts that already exist on your blog.

Bij HICO draait het om het ‘relaunchen’ van je bestaande content die in het verleden is geschreven. Er wordt dan gedoeld op content die minimaal zes maanden oud is. Heb je er al eens bij stilgestaan hoeveel SEO-verkeer die ‘oude’ content naar je website genereert? En heb je al eens berekend wat de structurele stroom aan leads is die maandelijks uit die content voortkomt? Stel je voor dat je door optimalisatie beide cijfers met een paar procent kunt verhogen: reken maar eens uit wat je dat aan extra bezoekers en/of leads oplevert.

Hoeveel SEO-verkeer en leads genereert jouw ‘oude’ content maandelijks?

Helaas wordt er in de dagelijkse praktijk nog (te) weinig stilgestaan bij HICO. Bij veel organisaties ligt de focus voornamelijk op de creatie van nieuwe content. Begrijp het niet verkeerd: die focus moet ook blijven. Het is echter de kunst om die focus wat te verleggen zodat je content strategie gaat bestaan uit een optimale mix van de creatie van nieuwe content en de optimalisatie van bestaande content (HICO).

Waarom HICO?

De beste reden voor het inzetten van HICO kan worden gebaseerd op een succescase van Hubspot zelf (maar ook diverse andere (grote) organisaties boekten recentelijk succes door toepassing van HICO). Hubspot publiceerde in 2018 al een blogpost waarin zij schreven dat zij hadden geconstateerd dat:

  • 76% van de maandelijkse organische views werd gegenereerd door content die eerder gepubliceerd was dan de huidige maand;
  • 92% van de maandelijkse leadstroom voortkwam uit content die eerder gepubliceerd was dan de huidige maand.

Hubspot ging naar aanleiding van die bevindingen aan de slag met optimalisatie van die ‘oude’ content. Het begrip HICO was geboren. Het resultaat:

  • Een ruime verdubbeling van het aantal leads dat gegenereerd werd door de ‘oude’ content;
  • Een verhoging van het aantal maandelijkse organische views op ‘oude’ content met 106%.

Het succes valt natuurlijk samen met het feit dat oude content al voor langere tijd een positie en autoriteit heeft verworven in de zoekmachines (SEO). Door (de juiste) optimalisatie kun je bestaande content snel hoger laten ranken. Veel sneller dan wanneer je compleet nieuwe content zou schrijven die vanaf 0 moet beginnen in de zoekmachines. Bovendien duurt het schrijven van nieuwe content een stuk langer, dan het optimaliseren van bestaande content. Onder aan de streep bereik je dus sneller je marketingdoelstellingen terwijl je qua tijdsinvestering efficiënter werkt. Je hoeft immers niet (meer) al die content nieuw te produceren, maar lift deels mee op de prestaties uit het verleden.

Historische content optimalisatie kansen

Stappenplan HICO: Voer periodieke content audits uit

Wanneer je in je eigen statistieken duikt, dan zul je waarschijnlijk een vergelijkbaar patroon zien als bij Hubspot. Het zal doorgaans zo zijn dat 20% van je ‘oude’ (blog)content goed is voor 80% van je (SEO) views en vrijwel je complete leadstroom. Het loont dan dus zeker om HICO in te zetten. Hoe vlieg je dat aan?

  1. Bundel je content in een groep zoals per branche, thema of woordgroep;
  2. Plan periodiek per content groep een content audit in waarin je analyses maakt (op basis van data) en optimalisaties toepast om zo meer bezoeken (SEO) en leads/conversies te genereren (CRO);
  3. Het optimaliseren van je content kun je doen op basis van de HICO matrix hieronder die uitgaat van vier kwadranten;
  4. Log alle uitgevoerde acties uit je content audit per content item in een database of Excel, zodat je altijd weet welke optimalisaties je op welk moment hebt toegepast. Op die manier kun je na 60-90 dagen je resultaten analyseren en bekijken wat de optimalisaties hebben opgeleverd;
  5. Blijf je content continu monitoren. Dat geldt zeker voor je topcontent. Stuur bij waar nodig en optimaliseer waar mogelijk op basis van de HICO matrix. Dit is een continu verbeterproces waarbij iedere content groep periodiek aan de beurt is.

Lees ook het artikel: Blog vindbaar maken in Google? 10 tips!

De HICO matrix voor optimalisatie van je bestaande content

Bron: www.rowenavandevossenberg.nl

Zoals hierboven benoemt kun je op basis van de HICO matrix met vier kwadranten te werk gaan wanneer je met historische content optimalisatie aan de slag gaat. De matrix bestaat uit twee assen:

  • Het aantal bezoeken;
  • De conversieratio.

Per content groep kun je de content op basis van de bezoeken en conversieratio verdelen over de vier kwadranten. Daarbij zijn de assen van de matrix uiteraard relatief. De definities van veel bezoek en een hoge conversieratio zijn voor iedere website anders. Pak als leidraad je gemiddeld aantal bezoeken per blog en je gemiddelde conversieratio. Zit een content item boven die gemiddelden? Schaal het dan in als ‘hoog’. Zit het eronder, schaal het dan in als ‘laag’. Uiteindelijk valt ieder content item uit een content groep in een bepaald kwadrant.

Je historische content optimaliseren loont! Zo haal je meer bezoek (SEO) en meer conversies (CRO) uit je bestaande content.

De kwadranten zijn als volgt:

  • A: Top content die je continu dient te monitoren;
  • B: Veel bezoek, lage conversieratio;
  • C: Hoge conversieratio, (te) weinig bezoek;
  • D: Weinig bezoek, lage conversieratio (cruft).

In ieder kwadrant zijn andere optimalisatie-acties nodig en mogelijk met het oog op bezoeken en conversies. Deze focussen voornamelijk op on-page SEO-optimalisatie en conversieratio-optimalisatie (CRO). Wil je weten welke checks en acties je per kwadrant kunt toepassen om je content te optimaliseren? Lees dan mijn artikel over HICO dat gepubliceerd is op Frankwatching.com. Daarin staat per kwadrant een uitgebreide checklist die je kunt inzetten om je historische content te optimaliseren. Veel succes!

Lees het artikel: ‘Historische Content Optimalisatie: Zo wordt je ‘oude’ content nog waardevoller.

Heb je naar aanleiding van dit artikel over HICO vragen of wil je een keer sparren over optimalisatiekansen voor jouw content? Neem dan gerust contact met mij op. Ik help je graag op weg!  

Contact >