Instagram & sport brands

Wat is Instagram? Instagram zag amper 3,5 jaar geleden het levenslicht, maar is in die tijd uitgegroeid tot de nummer één fotografie app wereldwijd met meer dan 200 miljoen gebruikers. In Nederland kent het platform rond de 1,5 miljoen gebruikers. De foto-app werd vooral bekend toen deze in april 2012 werd overgenomen door Facebook. Het bedrijf van Mark Zuckerberg telde maar liefst 1 miljard dollar (770 mln euro) neer voor het platform.

Instagram is als het ware een Twitter met beelden; je kunt er delen, geo-taggen, hashtags gebruiken en er is een newsfeed met updates van mensen en merken die je volgt. Het fotonetwerk spreekt daarmee een grote groep jonge gebruikers aan. 67% van de Instagram gebruikers is namelijk jonger dan 34 jaar. Instagram is dus een perfect kanaal voor marketing die gericht is op generatie y en z.

Waarom is de foto-app zo populair?

Het web en sociale media worden steeds visueler. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan visuele content als foto en video en beelden worden daardoor als het ware must-haves. Beleving, sfeer en gevoel kun je met beelden namelijk perfect tot uiting laten komen. Met de juiste creativiteit en context deel je een stukje van je leven of je merk en speel je in op het gevoel van je medemens.

De kracht van Instagram zit hem in het gebruiksgemak en de laagdrempeligheid. Het gebruik van de app is simpel; foto’s maken, stylen en delen maar. Met één druk op de knop maak je een foto, waarover je een hippe filter plaatst die je vervolgens deelt met je Instagram netwerk en ook eenvoudig kunt verspreiden over de andere sociale netwerken. Mobiele fotografie wordt bovendien ook steeds populairder

Het verhaal achter het merk

Merkidentificatie lijkt anno 2014 belangrijker dan productkwaliteit. Denk daarbij aan ‘the why’ van Simon Sinek. Hij trok de conclusie: ‘People don’t buy what you do; people buy why you do it’. Het verhaal achter het merk is weer belangrijk (storytelling). Via Instagram kun je het ware verhaal van je merk vertellen, authentiek zijn, maar dan met beelden. Een applicatie als Instagram kan prima ingezet worden om als merk ‘behind the scenes’ te gaan. De combinatie tussen een groot bereik en prachtige foto’s is namelijk ideaal om het verhaal van een merk of product te vertellen.

Het gevoel bij een merk is hetgeen waarnaar de hedendaagse consument op zoek is. Bovendien laat je fans via Instagram deel uitmaken van een community. Je kunt de fans zelfs actief en makkelijk betrekken bij het maken van je content. Merken kunnen er samen met hun fans een visueel hoogstandje van maken door hun creativiteit de vrije loop te laten. Het is dan ook niet voor niets dat er op Instagram veel trendsetters actief zijn op het gebied van mode, stijl en technologie. Recent onderzoek heeft daarnaast uitgewezen dat de betrokkenheid op Instagram zelfs 15 keer zo groot is als op Facebook.

Waar je Instagram echter ook voor inzet, ook op dit platform geldt, net als bij alle andere kanalen, dat het slechts een middel is. Een middel waarop je relevante content deelt die past bij je merkwaarden, je uitstraling en je merkidentiteit. De content moet in de juiste context worden geplaatst en aansluiten bij de doelgroep. Hetzelfde principe, maar dan in een andere omgeving.

Sportcontent op Instagram

Instagram kan uiteraard ook prima worden ingezet voor sportmerken. Via de foto-applicatie kunnen zij de band met de fans versterken waarbij het uitgangspunt natuurlijk fan engagement is. Middels aantrekkelijke visuele content beleeft de fan een unieke en creatieve ervaring. Met de juiste foto’s kan het merk een bepaald gevoel opwekken en de fans inspireren.

Via Instagram kunnen sportmerken en sportclubs samenvattingen van wedstrijden geven, fan giveaways verspreiden, het stadion tonen en de kleedlokalen laten zien. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat een foto met een gezicht erop 34% beter scoort op Instagram. En dat is nu net iets waar de sportindustrie goed in is; het integreren van atleten behorende bij het merk. Door hen te fotograferen in hun dagelijkse bezigheidheden krijgt de fan exclusieve en unieke content.

Nike populairste sportmerk op Instagram

Niet geheel toevallig zijn ’s werelds grootste sportmerken Nike en Adidas ook enorm populair op Instagram. Nike kent 4,4 miljoen volgers en Adidas met twee accounts 1,84 en 1,14 miljoen. Beide merken hebben een behoorlijk bereik op weten te bouwen door exclusieve content die speciaal voor het Instagram platform is gemaakt te delen. Nike staat niet voor niets steevast in de top vijf merken op Instagram.

Nike is met eigen content alsmede dankzij user-generated-content enorm actief op Instagram. Thibaut Davoult (Nitrogram) verklaarde dat Nike zo populair is omdat het begrijpt hoe Instagram gebruikers denken. Het merk begrijpt de psychologie erachter. Nike plaatst alleen foto’s die goed voelen in de juiste context, zoals mooie landschappen en mensen die het product gebruiken. De foto’s van Nike passen perfect bij instagram; je zult nooit een schoen met een witte achtergrond zien. Met de #Nike zijn inmiddels al meer dan 22 miljoen berichten gepost.

Red Bull en Ajax

Ook Red Bull laat zien dat het weet hoe Instagram werkt. Het merk gebruikt eigen afbeeldingen alsmede user-generated-content voor haar storytelling. Red Bull profileert zich op het platform duidelijk als lifestyle merk voor extreme sporten en deelt foto’s van snowboarders, skaters, skydivers en F1 cars. Het merk combineert dat met slim gebruik van hashtags als #shareyourwings. En natuurlijk vergeten ze niet om tussendoor ook nog wat blikjes Red Bull te plaatsen.

Sportmerken worden dus steeds actiever op Instagram. Andere populaire accounts zijn die van de Boston Celtics die via het platform duidelijk laten zien dat ze meer zijn dan een basketbalteam. Ook Puma weet zich prima te onderscheiden door haar schoenen op alle mogelijke manieren weer te geven. Populair zijn ook de Amerikaanse sportleagues als de NFL (1,4 miljoen volgers), de Major League Baseball (831.000 volgers) en de NBA (2,5 miljoen volgers). Zij geven hun fans letterlijk een kijkje in het leven van de sterren en weten de interactie met fans uitstekend aan te gaan.

Bovenstaande cijfers tonen aan dat ook sportmerken zich prima kunnen profileren op Instagram. In Nederland zijn merken momenteel nog niet zo actief op het platform. Het grootste Nederlandse merk is G-Star RAW, gevolgd door KLM met beiden rond de 25.000 volgers. Als eerste Nederlandse sportmerk in de lijst komen we AFC Ajax tegen met zo’n 19.000 volgers. Het begint dus tijd te worden dat de Nederlandse sportindustrie de marketingstrategie eens wat gaat uitbreiden. De buitenlandse sportmerken hebben bewezen dat de fans er in elk geval klaar voor zijn. Visuele content is booming. Bovendien zegt een foto vaak meer dan 1000 woorden.

Deze column verscheen eerder op BVVS.nl.