KPN verbindt heel schaatsend Nederland

KPN, dat sinds 2010 hoofdsponsor is van de Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijders Bond, lanceerde op maandag 16 december haar nieuwe wintercampagne. In de bijbehorende tv-commercial is een hoofdrol weggelegd voor meervoudig Olympisch- en Wereldkampioen schaatsen Ireen Wüst. Met de commercial haakt het telecombedrijf echter niet alleen in op de aankomende Olympische Spelen van Sotsji waar Ireen Wüst voor goud zal gaan, maar laat het merk vooral nog eens perfect tot uiting komen dat het sponsor en fan is van heel schaatsend Nederland.

Schaatsen is meer dan Sven Kramer 

Het is verleidelijk om Kramer als zijnde het boegbeeld van het Nederlandse schaatsen in iedere commercial een prominente rol te geven, maar Mark Versteegen, directeur sponsoring van KPN, vond het nu eens tijd worden voor die andere topper, Ireen Wüst, omdat ook zij het volgens hem verdient om in de spotlights te staan. Door in de nieuwe tv-commercial eens niet te kiezen voor een hoofdrol voor Sven Kramer, maar juist voor Ireen Wüst benadrukt KPN dat het sponsor en fan is van heel schaatsend Nederland. Schaatsen is immers groter dan enkel Sven Kramer en juist dat wil KPN met haar sponsorschap zo graag uitdragen.

KPN verbindt

De propositie, sponsor en fan van heel schaatsend Nederland, komt duidelijk tot uiting in het feit dat KPN heel schaatsend Nederland weet te verbinden. Dit realiseert KPN door de sponsoring toe te spitsen op zowel top- als breedtesport, in zowel actieve als passieve sportbeleving. KPN steunt als hoofdsponsor van de KNSB namelijk de professionele schaatsers, maar ook de schaatsers op natuurijs, de marathonrijders en de jeugd. Zo ontwikkelde KPN voor laatstgenoemde groep in samenwerking met de KPN Junior Schaatsclub de zogenaamde lokale IJSTIJD!-baantjes. Op deze manier komen kinderen spelenderwijs in aanraking met de schaatssport, wat ook weer een positieve uitwerking kan hebben op zowel het imago van de schaatssport alsmede het ledenaantal van de KNSB.

KPN gaat echter verder dan enkel sponsoring van top- en breedtesport. Zo verbindt KPN vanuit haar productaanbod namelijk ook de schaatsfan met de sport door het bieden van een tv- en internetverbinding. Dankzij de producten van KPN kan de supporter de schaatswedstrijden via de televisie bekijken en is deze 24/7 connected, waardoor hij niet alleen de mogelijkheid heeft om het laatste schaatsnieuws via internet te volgen, maar via sociale media ook nog eens direct in realtime verbinding staat met de schaatsers zelf. Dit wordt in de nieuwe tv-commercial mooi in beeld gebracht door een twitterbericht van een jonge schaatsfan naar Ireen Wüst die op dat moment op tv te zien is in voorbereiding op haar race.

‘KPN verbindt’ gaat echter verder: Zo heeft KPN vorig jaar een Wi-Fi netwerk gebouwd in ijsstadion Thialf in Heerenveen. Daardoor hebben alle schaatsfans die Thialf bezoeken gratis toegang tot snel internet van KPN. Op deze manier maakt het telecombedrijf het voor de supporters mogelijk om alle schaatsbelevenissen goed te kunnen volgen en te kunnen delen. Een mooie verbinding tussen offline en online sportbeleving.

Daarnaast biedt KPN de supporter deze winter unieke kansen om in aanraking te komen met de schaatssport. KPN is namelijk ook hoofdsponsor van de Coolste Baan van Nederland in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Het bedrijf nodigt haar trouwe klanten uit om hier gratis te komen vrij schaatsen of een officiële schaatswedstrijd bij te wonen. Op deze manier weet KPN haar klanten eveneens zowel actief als passief te verbinden met de schaatssport in de top en in de breedte.

Maatschappelijk oogpunt

KPN laat zien dat het over de hele linie gezien haar steentje bij wil dragen in het belang van een gezonde toekomst voor het Nederlandse schaatsen. In de nieuwe tv-commercial komt dit concreet tot uiting door zowel een topschaatser in de persoon van Ireen Wüst, een vrijetijdsschaatser en een schaatsfan prominent in beeld te brengen. Met de nieuwe campagne en alle activiteiten daaromheen speelt KPN prima in op één van de grootste trends in sponsorland; maatschappelijke sportsponsoring. KPN maakt namelijk niet alleen gebruik van de commerciële waarde van sport, maar voelt zich ook verantwoordelijk voor de maatschappelijke betekenis van sport. Door o.a. de IJSTIJD!-baantjes te realiseren en de Coolste Baan van Nederland te sponsoren en daar actief haar klanten bij te betrekken gebruikt KPN de schaatssport als een middel voor de gezondheid en het welzijn van de samenleving.

Dit artikel verscheen eveneens op Sportnext.nl