Linkedin bereik vergroten? Plaats je website link in een Linkedin post comment

Enige tijd geleden heeft Linkedin een aanpassing gedaan aan het algoritme. Sindsdien wordt er door gebruikers van het platform hevig geëxperimenteerd met het plaatsen van berichten om te testen wat een positief effect heeft op het Linkedin bereik (views) en het aantal clicks op een website link. Er komt steeds meer ‘bewijs’ met betrekking tot bepaalde ‘best practices’. Wil je jouw Linkedin bereik vergroten? Lees dan snel verder.

Website link in Linkedin post

Op Linkedin is het al jaren gebruikelijk om een website link (URL) te plaatsen in het Linkedin bericht zelf. Doorgaans wordt er dan een preview van het gelinkte artikel geplaatst door Linkedin. Uit diverse tests is echter gebleken dat je het Linkedin bereik qua aantal views aardig kunt vergroten door de website link niet in de post zelf te delen, maar juist door deze in het eerste comment onder het bericht te plaatsen. Dat heeft bovendien ook een positief effect op het aantal clicks. Wanneer je een website URL in het eerste comment plaats, let er dan wel even op dat je vanuit je Linkedin bericht zelf daarnaar verwijst.

Hieronder een voorbeeld:

Linkedin URL in eerste comment

Een URL in een Linkedin post, doen of niet?

Een mooie bevinding, het vergroten van je Linkedin bereik door het plaatsen van een website link in het eerste comment. Wat echter nog beter werkt, zo blijkt uit diverse testen, is helemaal geen website link in een Linkedin post of comment delen.

URL in een Linkedin post delen? Plaats hem in je eerste comment onder je post.

Mocht je toch graag een URL in een Linkedin post willen delen:

  • Probeer de URL dan als hyperlink op een woord in de tekst te plaatsen in plaats van als een losse URL.
  • Test dan zelf ook eens met het in- en uitschakelen van de preview die Linkedin geeft zodra je een URL in een Linkedin post plakt. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het effectiever is om deze preview uit te zetten.

Waarom een website link in een Linkedin post averechts werkt

Linkedin heeft er, net als ieder ander platform, belang bij dat de gebruikers ervan zolang mogelijk op het platform rond blijven hangen. Wanneer je dus externe links, die verwijzen naar een andere website/platform, opneemt in je Linkedin post, dan stuur je gebruikers dus weg van Linkedin. Daar is Linkedin niet bij gebaat en dat is dus waarschijnlijk de reden waarom een website link in een Linkedin post averechts effect heeft op het Linkedin bereik van je post – en daarmee gepaard het aantal clicks.

Ook interessant: Consistentie in je content planning is essentieel!

Best practices voor het plaatsen van Linkedin posts

Hieronder nog een aantal andere best practices, verzameld uit diverse bronnen, voor het plaatsen van berichten op Linkedin die het Linkedin bereik vergroten:

  • Zorg ervoor dat je met de eerste zin van je bericht de aandacht trekt;
  • Gebruik korte paragrafen die ‘scanbaar’ zijn voor de lezer – geen lange lappen tekst achter elkaar;
  • Plaats regelmatig een ‘long post’, want uit experimenten is gebleken dat deze beter werken. Let wel op: gebruik niet meer woorden dan nodig en houd het interessant voor de lezer;
  • Lijstjes, zoals opsommingen, doen het vaak goed op Linkedin. Dat geldt ook voor het stellen van vragen in je berichtl
  • Gebruik ongeveer drie hashtags (#) in je Linkedin post;
  • Vermijd het delen van externe links. Wil je toch een link plaatsen? Plaats deze dan als hyperlink, test met het uitschakelen van de preview van je artikel en probeer het plaatsen van een link in het eerste comment onder je post eens uit;
  • Tag personen en bedrijven om het bereik van je Linkedin post te vergroten;
  • Video’s doen het goed op Linkedin. Let wel op: plaats de video op het platform zelf en embed deze niet vanuit een ander platform zoals YouTube;

Give it a try!

Hierboven zijn allemaal bevindingen beschreven die zijn gebleken uit diverse tests van Linkedin gebruikers. Wat kun je nu het beste doen? Dat mag je zelf ontdekken. Give it a try! Experimenteer met verschillende vormen en versies en kom er zo vanzelf achter wat voor jou het beste werkt en wat niet. Houd daarbij echter één regel in het achterhoofd: plaats interessante kwaliteitscontent die relevant is voor jouw netwerk. Succes!

Mocht je vragen hebben of wil je graag een keertje sparren? Schroom dan niet om contact op te nemen. 

Contact >