Live sport op YouTube

De alom bekende videosite YouTube profileert zich steeds meer als professionele speler op de tv-markt. Nog niet zo lang geleden lanceerde Google’s videozender haar eigen livestream-functie en maakte daarmee de belangrijke stap naar online televisie. Daarmee ontstond ook de mogelijkheid om live sportevenementen te gaan streamen. Zo werd enkele weken geleden het wereldkampioenschap veldrijden, dat plaatsvond in Louisville (VS), voor het eerst live uitgezonden via YouTube. Naar verwachting zal de videosite steeds vaker internationale sporttoernooien live gaan streamen naar een wereldwijd publiek. YouTube wordt daardoor een steeds belangrijkere speler op het gebied van (live) videocontent binnen de sportwereld.

Het wereldkampioenschap veldrijden was het eerste evenement dat live werd uitgezonden op het YouTube kanaal van de internationale wielerunie (de UCI). Na dit evenement zullen ook andere fietsevenementen zoals WK’s en wereldbekerwedstrijden op de weg, op de baan, in het BMX en in het veldrijden op deze manier worden uitgezonden. De uitzendingen via het YouTube kanaal zijn dan ook enkel beschikbaar in landen waar de wedstrijden niet live te volgen zijn via de televisie. De UCI wil met de live uitzendingen via YouTube een breder publiek kennis laten maken met het wielrennen.

Adverteerder & sponsoren

Steeds vaker worden sportevenementen live via YouTube uitgezonden. Via de videosite kunnen sportliefhebbers bereikt worden die in landen wonen waar de sport niet op tv te zien is. De live uitzending via YouTube vergroot het bereik daarom dus enorm. Naast het feit dat er een breder publiek wordt aangetrokken trekt de uitzending via YouTube ook een nieuw publiek aan dat nooit eerder kennis maakte met de sport. Deze vergroting van het kijkerspubliek is natuurlijk zeer interessant voor adverteerders en sponsoren.

De consument die via de livestream van YouTube sportwedstrijden bekijkt is bovendien nog eens extra interessant doordat hij actief op zoek gaat naar live sportcontent via het online kanaal. De kijker is namelijk een betrokken sportliefhebber die oprecht geïnteresseerd is in de sport. Daardoor kan er veel gerichter geadverteerd worden. Iets waar YouTube met haar advertentiemodel prima op kan inhaken en wat veel meer oplevert voor de adverteerders en sponsoren.

Live sport via YouTube biedt zeer zeker ook uitkomst voor de wat kleinere, minder populaire sporten. Door livestreaming via de online videozender kunnen ook deze sporten zich profileren en daarmee een eigen kijkerspubliek aantrekken. Op deze manier worden ook zij interessant voor een bepaalde groep sponsoren die ze anders nooit aan zich hadden kunnen binden vanwege een gebrek aan media-aandacht.

Specifieke content en kijken waar je wilt

Livestreaming via YouTube biedt zeer zeker volop mogelijkheden op het gebied van content. Zoals gezegd kunnen sportevenementen die doorgaans niet op televisie worden uitgezonden live in beeld worden gebracht. Zo heeft bijvoorbeeld ESPN (Entertainment and Sports Programming Network) inmiddels al haar eigen kanaal op YouTube waarop ze live sport uitzendt die niet via het gewone tv-kanaal te zien is. Middels YouTube live kunnen echter ook de ‘grote’ mediasporten hun bereik

vergroten door bijvoorbeeld het creëren van extra content. Denk daarbij aan het live uitzenden van trainingen via YouTube, het in beeld brengen van live (extra) voorbeschouwingen die niet op tv worden getoond of juist het uitzenden van wedstrijden uit lagere divisies. Het is allemaal denkbaar om via de live kanalen van Google’s videozender aan het publiek te tonen. Een bijkomend voordeel van het uitzenden via internet is dat er ook speciale beelden kunnen worden bekeken. Zo waren er tijdens de live uitzending op YouTube van het WK veldrijden in Louisville o.a. hoogtepunten aan te klikken van de meest spectaculaire acties van de wedstrijd. Deze beelden waren toegankelijk voor alle internetgebruikers, ongeacht in welk land men woonachtig was.

Niet alleen op het gebied van content zijn er volop mogelijkheden, ook op het gebied van devices en locaties is er veel perspectief. Sport is iets wat de sportliefhebber bij uitstek live wil kunnen volgen. Dat kon tot nu toe alleen nog maar door naar het stadion te gaan of de tv aan te zetten. Met de livestream via YouTube is daar echter een derde kanaal bijgekomen. Het voordeel van de live uitzendingen via YouTube is dat de kijker niet over een televisie hoeft te beschikken en dus ook kan kijken vanaf andere plekken dan zijn huiskamer, zoals kantoor. Bovendien wordt 25 procent van alle video’s op YouTube bekeken via een tablet of smartphone. Live sport kan zo ook onderweg bekeken worden of bijvoorbeeld op het station of in de kantine. Wat daarbij echter ook opvalt is dat YouTube steeds vaker via de gewone televisie in de huiskamer wordt bekeken. Uit dit alles valt te concluderen dat sport kijken steeds meer wordt gepersonaliseerd; de kijker bepaalt waar, wanneer en hoe er gekeken wordt.

Professionalisering: Betaalmodel en mediarechten

Google investeert honderden miljoenen dollars bij mediaproducenten zodat zij meer exclusief beeldmateriaal voor YouTube maken. De videozender wil met professioneel ogende video’s namelijk graag meer kijkers trekken, maar er ook nog eens voor zorgen dat de kijker langer blijft hangen op de videosite. Het bereik en de kijkduur zijn namelijk direct te vertalen naar reclamegelden. Vooralsnog is de gemiddelde kijktijd in ons land vijftien minuten per dag per persoon, wat goed is voor 8 procent van de gemiddelde Nederlandse kijktijd. Door betere video’s, maar dus ook door live (sport) evenementen wil YouTube dit gemiddelde aanzienlijk verhogen.

De live sportevenementen via YouTube waren tot nu toe allemaal gratis te bekijken. YouTube heeft echter plannen om later dit jaar, naar alle waarschijnlijkheid in het derde kwartaal, een model van betaaltelevisie te omarmen. Google is namelijk volop bezig met de ontwikkeling van een abonnementsformule waarbij ze betaalde abonnementen wil gaan introduceren voor specifieke kanalen. Naar verwachting zal YouTube tussen de 1 en 5 dollar per maand rekenen voor betaalde content. Voor live evenementen, zoals sportwedstrijden, en video-on-demand overweegt de videozender aparte tarieven te gaan rekenen. Daarbij valt te denken aan een pay-per-view concept. De vraag die we ons daarbij kunnen stellen: Wil de consument wel betalen voor live sport via YouTube en zo ja, welk bedrag heeft hij daarvoor over? De nabije toekomst zal het uitwijzen.

Het is in ieder geval een feit dat specifieke sportkanalen op YouTube, al dan niet betaald, directe concurrentie betekenen voor de traditionele sportkanalen op televisie. Live sport uitzenden via YouTube zit echter nog altijd in de beginfase. Allereerst is de kwaliteit van uitzendingen via de livestream op YouTube nog altijd niet zo hoog als die van een normale tv-uitzending. Daarnaast is de videosite nog volop in gesprek met diverse belanghebbende partijen. Natuurlijk gaat het daarbij om de uitzendrechten. Sportorganisaties stellen namelijk hoge eisen aan uitzendende partijen die hun wedstrijden live willen uitzenden. YouTube zal dus langzaamaan voet aan grond moeten krijgen in deze wereld die veelal gedomineerd wordt door grote mediapartijen. We kunnen in ieder geval stellen dat het gevecht om de (online) sportkijker is begonnen.

Deze column verscheen eveneens op BVVS.nl.