Nederland schaatsland, tijd voor een revolutie!

Het is alweer 17 jaar geleden dat pionier Rintje Ritsma een revolutie in schaatsland ontketende. Ritsma wist destijds samen met zijn sponsor Sanex de conservatieve regelgeving van de schaatsbond te doorbreken en richtte als eerste schaatser ooit een eigen commerciële schaatsploeg op. Anno 2012 plukken schaatsers daar nog steeds de vruchten van. Momenteel zijn er maar liefst 10 commerciële schaatsteams actief. We kunnen dan ook stellen dat Nederland nog altijd een schaatsgek land is. Toch is er reden voor paniek; het schaatsen trekt namelijk nauwelijks jonge kijkers aan. Hoog tijd dus voor een nieuwe revolutie.

Dalende kijkcijfers

Schaatsen staat nog altijd stijf in de top drie van kijksporten, maar desondanks is er een dalende lijn zichtbaar in de kijkcijfers. Dat komt doordat de schaatssport aan het verouderen is. Jongeren bestempelen het schaatsen als ‘doodsaai’ en de sport is dringend aan vernieuwing toe. Enerzijds bereik je dit door de wedstrijden sneller en aantrekkelijker te maken, zodat de jeugd naar de sport wil kijken. Mooie initiatieven op dat gebied zijn de ploegenachtervolging en het nieuwe onderdeel ‘mass start’. Anderzijds bereik je dit door meer entertainment rondom de sport te bieden. Betrek het publiek, maak gebruik van online kanalen, bedenk coole acties, enzovoort. De focus moet veel meer liggen op waardecreatie rondom het schaatsen.

Overkill of kans?

Het schaatsen wordt gedragen door haar sponsoren. Nooit eerder waren er zoveel commerciële schaatsteams actief. Volgens Sven Kramer overkill, volgens de sponsoren zelf een mooie kans om hun naamsbekendheid te vergroten. Met de komst van nieuwe sponsoren waait er in ieder geval een frisse wind door schaatsland. Neem bijvoorbeeld Team Beslist. De vergelijkingssite, die dit seizoen is ingestapt als schaatssponsor, richt zich op de doelgroep ‘online shoppers’. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan de helft van de online shoppers zich in de leeftijdscategorie van 18 tot 34 jaar bevindt en juist dat maakt de doelgroep een zeer interessante voor de schaatssport.

Team Beslist in actie

Team Beslist liet er geen gras over groeien en stuntte tijdens de eerste schaatsweekenden van het seizoen direct met de entreeprijzen. Tijdens het NK afstanden en de World Cup bezochten 5700 online shoppers van Beslist.nl Thialf voor een toegangsprijs van minder dan een euro. Niet alleen goed voor de naamsbekendheid van de sponsor, maar ook voor de schaatssport. Door te stunten met entreeprijzen boor je immers nieuw publiek aan dat nu wel de moeite neemt om eens kennis te maken met het schaatsen. Beslist betrok het publiek vervolgens actief bij de wedstrijden door het uitdelen van 15.000 kraskaarten waarmee bezoekers leuke prijzen konden winnen, zoals een schaatsclinic, een Meet & Greet met o.a. Mark Tuitert, gratis kaarten, goodiebags etc.

Schaatsmuts en -sjaal 2.0

De schaatsmuts en sjaal zijn al sinds jaar en dag onlosmakelijk met de schaatssport verbonden. Wie herinnert zich niet de actie met de Sanex sjaals uit 1996? Waar Rintje Ritsma tijdens NK’s in het blauwe Sanex pak mocht rijden, moest ook hij tijdens internationale titeltoernooien zijn rondjes maken in het pak van bondssponsor Aegon. Tijdens het EK allround in eigen land prolongeert Ritsma zijn Europese titel. Zijn persoonlijke sponsor Sanex had gedurende het toernooi duizenden blauwe sjaaltjes uitgedeeld aan de supporters in Thialf. Gevolg: Op het moment dat Ritsma kampioen wordt, in het pak van Aegon, verandert Thialf in één grote blauwe Sanex zee. Een mooi commercieel hoogstandje!

Waar commercie in de schaatssport in 1996 nog in de kinderschoenen stond is een bedrukte sjaal nu niet meer weg te denken. Beslist deelde daarom bij de wedstrijden in Thialf ook nog eens 7000 bedrukte mutsen en sjaals uit. Thialf kleurde weliswaar nog niet helemaal Beslist.nl paars met blauw zoals het zestien jaar geleden Sanex blauw kleurde, maar desalniettemin gaf het een leuk effect. Bezoekers gingen maar al te graag met hun gratis verkregen muts en sjaal op de foto, die vervolgens op de Facebook pagina van Team Beslist gedeeld werd. Helemaal 2.0! Met dit soort acties wordt er iets extra’s gedaan rondom het schaatsen. Het is een eerste stap naar de dringende vernieuwing waaraan de sport toe is. Sponsoren, schaatsers en de schaatsbond moeten zich vooral blijven focussen op de waardecreatie rondom het schaatsen, want alleen op die manier blijft onze geliefde schaatssport ook voor de toekomst commercieel aantrekkelijk.

Dit artikel verscheen tevens op Sportnext.nl.