Social Sotsji

De Olympische Spelen van 2012 in Londen gingen de boeken in als de eerste echte ‘Socialympics’. Amper twee jaar later, tijdens de winterspelen van Sotsji, is het gebruik van sociale media niet meer dan normaal. Sociale media zijn inmiddels immers gemeengoed geworden. De tweets, likes en Instagram posts vlogen je deze Spelen dan ook om de oren. Het grootste verschil met Londen was dat de individuele sporter daarbij meer dan ooit tevoren centraal stond. Op Sportnext.nl werden de Spelen van Sotsji dan ook al toepasselijk bestempeld als de ‘Selfielympics’. De sporters lieten deze Spelen blijken dat ze zich maar al te goed bewust zijn van het feit dat ze een merk zijn en dat sociale media een prima middel zijn om dat merk onder de aandacht te brengen. Dat getuigt van een sterk staaltje personal branding.

Olympische social media evolutie

In 2008 in Peking en in 2010 in Vancouver was je als sporter nog behoorlijk vooruitstrevend en uniek als je gebruik maakte van sociale media kanalen als Twitter en Facebook. De platforms waren in die jaren nog aan een sterke opmars bezig en het gebruik ervan was zeker nog niet vanzelfsprekend. Laat staan dat de kanalen door de sporters op een juiste manier benut werden. Sociale media stonden destijds nog in de kinderschoenen en waren daardoor een soort van playground waarop volop werd geëxperimenteerd. Een strategie achter social mediagebruik was er nauwelijks, het was vooral een kwestie van doen. Sporters participeerden voornamelijk op de kanalen vanuit de gedachte dat het gewoon leuk was.

Sociale media ontwikkelden zich daarna snel en richting de Spelen van Londen maakten sociale media al steevast onderdeel uit van de mediamix. Sportkoepels en –bonden sprongen daarop in door middel van het aanbieden van advies en training waar veel sporters dankbaar gebruik van maakten. Het gros van de Olympiërs participeerde tijdens die eerste echte Socialympics van 2012 dan ook op kanalen als Twitter en Facebook alsof het al jaren de normaalste zaak van de wereld was. We kunnen dus concluderen dat er op het gebied van sociale media rondom sport en sportevenementen de laatste jaren een ware professionaliseringsslag heeft plaatsgevonden. Dat heeft ertoe geleid dat sociale media deze winterspelen gezien werden als een volwaardig mediakanaal waar sporters massaal gebruik van maakten.

Marrit Leenstra als uitzondering op de regel

Waar je in 2008 nog een uitzondering op de regel was als je wel aanwezig was op Twitter en Facebook, ben je dat in 2014 juist als je (nog) niet aanwezig bent op sociale media. Toch bestaan ze nog; sporters zonder (actieve) accounts op sociale netwerken. Ook de Nederlandse equipe in Sotsji had er deze winter zo eentje in haar midden. Dat was zeker niet de minste, want de twitterloze Marrit Leenstra keerde wel met een gouden plak terug naar Nederland. In het AD legt ze uit dat ze niet participeert op online platformen omdat ze simpelweg ‘niets met social media’ heeft. Ze zit veel liever gewoon aan tafel met iemand te praten.

De 24-jarige kersverse Olympisch kampioene beseft zich wel dat het een heikel onderwerp is. Ze laat sociale media echter bewust links liggen, omdat ze vindt dat ze niet overal haar mening over hoeft te geven om maar reacties uit te lokken. Bovendien kost dat checken van haar status en updates haar onnodig veel tijd. Leenstra is zich er echter wel van bewust dat sociale media anno 2014 voor een individuele topsporter eigenlijk onmisbaar zijn. Al is het alleen al omdat sponsoren er waarde aan hechten. Na haar succes in Sotsji overweegt ze dan ook om er toch maar eens mee te beginnen, alhoewel ze altijd de voorkeur zal blijven geven aan een gesprek aan de keukentafel. Bijzonder, doch eerlijk. En eigenlijk ook wel lekker authentiek. Laten we hopen dat ze dat laatste op sociale media ook vast weet te houden.

Wüst en Kramer, social champions

Dat je sociale media voor je kunt laten werken hoef je meervoudig Olympisch kampioenen Sven Kramer en Ireen Wüst niet te vertellen. De boegbeelden van de TVM-schaatsploeg waren deze winterspelen volop actief op Twitter, Facebook en Instagram om de fans, media en sponsoren dagelijks van updates te voorzien. Zo kon heel Nederland meegenieten van hun belevenissen op en rond de ijsbaan van Sotsji. Hun posts werden massaal geretweet en geliked. Met zijn selfie in het Holland Heineken House vergaarde Sven maar liefst 247.000 likes op Facebook. Ook Ireen wist zich in de kijker te posten. De foto waarop ze met al haar goud om haar nek op de schouders van Koen Verweij te zien was werd ruim 179.000 keer geliked op Facebook. Ongekende aantallen, en dan laten we de vele retweets en comments zelfs nog buiten beschouwing. Zowel de post van Sven alsmede die van Ireen komt terug in alle internationale toplijsten van de meest populaire foto’s op Facebook en Instagram van deze winterspelen. Ook die overwinning kunnen ze in ieder geval mooi in hun zak steken.

Ondanks dat Sven en Ireen al vrij populair waren op sociale media komen beiden terug in de top drie van Nederlandse sporters die deze winterspelen absoluut gezien de meeste nieuwe twittervolgers genereerden. Ze worden daarin gecompleteerd door sprintkanon Michel Mulder. Relatief gezien is Michel Mulder echter de grootste stijger. Hij wordt daarin gevolgd door Wüst en zijn broertje Ronald Mulder. Voor de gebroeders Mulder komt de toegenomen belangstelling op Twitter natuurlijk niet uit de lucht vallen. Samen met Jan Smeekens zorgden ze voor de eerste echte sweep op de 500 meter in de Nederlandse schaatshistorie en wisten zichzelf daarmee perfect onder de aandacht van de media te brengen.

Zo blijkt maar weer dat sportieve prestaties hand in hand gaan met meer exposure. Hoe beter je jezelf als sporter na een sportief hoogtepunt op de kaart weet te zetten, des te groter de kans is dat je het Olympisch goud zult gaan verzilveren in euro’s. Welke sporter het succes van Sotsji het best gaat vermarkten zal de tijd doen uitwijzen. Na de ‘Selfielympics’ van Sotsji kunnen we in ieder geval concluderen dat onze sporters prima hebben begrepen hoe ze sociale media kunnen aanwenden om zichzelf te profileren.

Social Sotsji in cijfers

Tot slot nog wat leuke statistieken om de ‘viral games’ van Sotsji mee af te sluiten:

  • De officiële Sotsji 2014 site trok in één nacht meer bezoekers dan die van Vancouver 2010 gedurende de hele winterspelen.
  • Tijdens de Spelen zijn er meer dan 40 miljoen tweets verstuurd die gerelateerd waren aan de Olympische Spelen. Op Facebook zorgden 45 miljoen verschillende gebruikers voor 120 miljoen posts, comments en likes.
  • Het hoogtepunt op Twitter was de openingsceremonie. In totaal zijn daarover 10 miljoen tweets verstuurd. Ongeveer evenveel als bij de openingsceremonie van Londen.
  • Ijshockey was de sport die het meest genoemd werd op Twitter en Facebook en zorgde voor vier van de vijf Twitter-piekmomenten tijdens de Spelen. Curling was de tweede meest populaire sport op Twitter, gevolgd door kunstschaatsen. Op Facebook waren dat kunstschaatsen en het bobsleeën.
  • Hét absolute piekmoment op Twitter was de overwinning van de VS op Rusland tijdens de shootout in het ijshockey. Dit bracht een berichtenstroom van 72.000 tweets per minuut op gang. Dat zijn 8000 tweets per minuut minder dan dat er bij het goud van Usain Bolt op de 200 meter sprint in Londen op gang kwamen. In totaal werden er meer dan 1 miljoen berichten verstuurd over de ijshockeywedstrijd tussen de VS en Rusland.
  • De meest genoemde atleet op Facebook was snowboarder Shaun White. Op Twitter was dat Mao Asada, de Japanse kunstschaatser.
  • De meest actieve atleten op sociale media vinden we terug in de Verenigde Staten, gevolgd door de Canadezen en Groot-Britannië.
  • Onder de fans waren dat de Zuid-Koreanen. Zij verstuurden de meeste tweets per miljoen mensen over de Olympische Spelen. Rusland stond op de tweede plek, gevolgd door Japan op plaats drie. Wij Nederlanders kwamen terug op de vierde plek, nog voor grote landen als Canada, de VS en Frankrijk.

Bronnen: Sportnext, AD, Viralblog.com, Mashable

Deze column verscheen eerder op BVVS.nl.