Tweets van Fanny

De Olympische Spelen van 1948 in Londen zullen voor eeuwig en altijd verbonden zijn met de naam Fanny Blankers-Koen. De beste atlete van de vorige eeuw werd er immers viervoudig Olympisch kampioen in de atletieksport. Fanny ontving na haar gouden medailles tal van telegrammen van fans over de hele wereld. Ze bewaarde ze allen tezamen in een grote tas. Nu, 64 jaar later, hebben de Olympische Spelen wederom in Londen plaatsgevonden. Bij de gedachte aan deze Spelen herinneren we ons de naam Ranomi Kromowidjojo. De zwemkoningin won er twee gouden en een zilveren medaille. Ranomi ontving na haar gouden races tienduizenden tweets van twitteraars uit de hele wereld. Ze kon ze allemaal teruglezen via de Twitter-applicatie op haar smartphone.

De tweets voor Ranomi zijn tekenend voor de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Deze Spelen zullen immers niet enkel de boeken ingaan als de Spelen van Kromowidjojo, maar vooral als de eerste echte ‘Socialympics’. Nog nooit in de geschiedenis van de zomerspelen werden kanalen als Twitter en Facebook zo massaal gebruikt. Via sociale media ging het evenement door waar de traditionele media stopten. De tweets van onze sporters gaven de Spelen kleur en zorgden voor een totaal nieuwe manier van sportconsumptie.

Een geweldige ervaring

Zo genoten we allemaal mee met Hans van Zetten die na zijn nu al historische commentaar tijdens de rekstokfinale van Epke Zonderland urenlang trending topic was op Twitter. Ook leefden we mee met Edith Bosch die tweette over een dronken man die ze had geslagen omdat hij de start van Usain Bolt wilde verstoren. Edith miste de 100 meter finale door het incident, maar was een dag lang wereldnieuws. En dan was er ook nog Churandy Martina. Hij toverde dagelijks een glimlach op ieders gezicht met zijn immer vrolijke tweets.

Martina was blij en wij ook. Want wie tijdens de Spelen in Londen gebruik maakte van sociale media zat op de eerste rang. Je stond als sportfan in directe verbinding met de sporthelden zelf, zonder tussenkomst van een redactie en had daardoor toegang tot exclusieve en bovenal realtime content. De Spelen waren dankzij social media voor het eerst tot diep in de kleedkamers te volgen. Het zorgde voor een geweldige ervaring. Een absolute verrijking van de Olympische sportzomer.

Online personality’s

Niet alleen voor supporters bieden kanalen als Twitter en Facebook nieuwe kansen. Met de komst van sociale media wordt ook sporters de kans geboden om zich online te profileren en daarmee hun commerciële waarde een boost te geven. Twitter en Facebook zijn immers machtige fora die zich uitstekend lenen voor personal branding. Sporters die erin slagen om via sociale media een actieve fanbase op te bouwen kunnen fans van over de hele wereld bereiken en worden daardoor marketingtechnisch steeds interessanter.

Naast het feit dat sporters via social media kunnen bouwen aan een sterke online personality zijn ze het tegenwoordig ook bijna aan hun koepelorganisaties, sponsors en fans verplicht om te participeren op kanalen als Twitter en Facebook. Social media zijn tegenwoordig een volwaardig onderdeel van de sportbeleving geworden waarbij sportfans 24/7 connected zijn. Als sporter kun je dus eigenlijk niet meer achterblijven, je moet haast wel opstappen op de nog altijd razendsnel voortdenderende trein die social media heet. Het zijn per slot van rekening mainstream marketingkanalen geworden.

Digitale revolutie

We kunnen concluderen dat sport en social media anno 2012 onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat blijkt alleen al uit het gegeven dat er tijdens de Olympische Spelen in 16 dagen tijd ruim 150 miljoen tweets zijn verstuurd over het evenement. Het absolute record was voor Usain Bolt. De sprinter bracht in zijn eentje een stroom van meer dan 80.000 tweets per minuut op gang. Ook onze eigen Ranomi Kromowidjojo was ongekend populair op Twitter tijdens de Spelen. Ze breidde door hard te zwemmen niet alleen haar goudcollectie uit, maar ook haar aantal volgers op Twitter. Aan het begin van de Spelen had Kromo zo’n 29.000 volgers, een dag na haar eerste gouden medaille waren er dat al ruim 55.000 en inmiddels wordt de zwemkoningin gevolgd door ruim 80.000 fervente Twitteraars. Door één evenement verdriedubbelt ze zowat haar bereik. Machtig!

Waar Ranomi in 2012 tal van berichten via sociale media als Twitter en Facebook mocht ontvangen, verzamelde Fanny in 1948 een grote tas vol gelukstelegrammen. Dit contrast kenmerkt de digitale revolutie die in deze tijdsperiode van 64 jaar heeft plaatsgevonden. De documenten van Fanny hebben inmiddels grote historische waarde, terwijl Ranomi als ‘ouderwets’ zou worden afgedaan als ze anno 2012 nog telegrammen zou gebruiken om te communiceren. Maar wat als we dat nu eens omdraaien? Fanny Blankers-Koen, alias de vliegende huisvrouw, tijdens de Olympische Spelen van Londen 1948 op Twitter. Het zou baanbrekend zijn geweest…

Deze column verscheen eerder in BVVS Magazine.