Twitterspelen!

Waar de Spelen van Los Angeles 1984 de geschiedenis ingingen als de ‘Coca Cola Games’ zullen de Spelen van Londen de boeken ingaan als de ‘Social Games’. Dankzij internetdiensten als Twitter en Facebook zijn de Spelen voor het eerst tot in de kleedkamers te volgen. Een mooie ontwikkeling als je het mij vraagt. In dit Facebook en Twitter tijdperk zijn sport en social media onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar sociale media in 2008 nog in de kinderschoenen stonden daar is in 2012 het sportnieuws op Twitter breaking. Zo is het Olympisch dorp normaal gesproken verboden gebied voor de supporter, maar dankzij onze twitterende atleten kan de sportfan toch meekijken achter de schermen. Het is voor het eerst dat de supporter tijdens de zomerspelen zo massaal wordt verwend met persoonlijke en bovenal exclusieve content rondom een sporter.

Inge Dekker laat enkele uren voor de finalerace 4x100m estafette via Twitter weten dat ze het teambelang boven haar persoonlijke prestaties stelt.

Nieuwe manier van sportconsumptie

Social media spelen een prominente rol tijdens de Spelen en geven daardoor een extra dimensie aan het spel tussen sporter en supporter. Kanalen als Twitter verrijken de sportbeleving van de supporter. Twitter gaat immers door waar traditionele media stoppen. Sportfans kunnen updates volgen rondom hun favoriete sport en sporter, meetwitteren tijdens en rondom de wedstrijden, reageren op analyses van mensen uit de sportwereld en de interactie met elkaar aangaan.

Pieter v.d. Hoogenband geeft via Twitter aanvullende informatie en analyses rondom de zwemwedstrijden.

Dankzij Twitter vindt er voor het eerst directe communicatie plaats tussen sporter en supporter, zonder tussenkomst van een redactie. Via Twitter krijgt de supporter het nieuws direct vanaf de bron waardoor de afstand met de sporter aanzienlijk wordt verkleind. Het wordt zelfs persoonlijk. Fans zijn dan ook meer dan ooit bereid op zoek te gaan naar die specifieke content die via social media wordt verstuurd. Het zorgt voor een totaal nieuwe manier van sportconsumptie.

Sterke online personality

Twitter is een machtig forum dat een mooie kans biedt aan sporters om zichzelf online te profileren. Sporters zijn als het ware een merk dat zij zelf online kunnen vermarkten. Twitter leent zich uitstekend voor personal branding en versterken van het imago. De internetdienst heeft daarnaast ook nog eens een groot bereik. Via het kanaal zijn fans over de hele wereld te bereiken. Door deze fans meerwaarde te bieden kan de sporter de band met zijn fans versterken. Zo kan de sporter een sterke online community opbouwen die hem zeker geen windeieren zal leggen. Ranomi Kromowidjojo heeft het in ieder geval goed begrepen zoals wel blijkt uit haar woorden in NuSport: “Twitter hoort gewoon bij deze tijd. De reden waarom ik twitter is mensen te laten weten wat ik doe. En de Spelen zijn juist het allermooiste om met vrienden, familie en fans te delen. Maar ik ben me ervan bewust dat ik er voorzichtig mee om moet gaan in Londen.” Ranomi is dan ook niet voor niets gekroond tot twitterkoningin onder de sporters. Ze gebruikt de tool op een leuke manier voor contact met andere sporters, fans en familie en dat heeft haar tot nu toe bijna dertigduizend volgers opgeleverd.

Een gedeelte van de twitteronversatie tussen Haase en Kromowidjojo. Binnen een uur stond het als nieuwsitem op Telegraaf.nl en werd het vernoemd bij Studio Sport.

Tijdens de Spelen krijgen veel sporten, ook de commercieel minder aantrekkelijke, volop media- aandacht. Er wordt daarbij niet alleen aandacht besteed aan de sportprestaties zelf, maar bijvoorbeeld ook aan de tweets van de sporters. Sporters kunnen die media aandacht ten tijde van de Spelen benutten door zich via Twitter te profileren. Het hebben van een sterke online personality met een actieve fanbase is erg interessant voor sponsoren. Fan engagement is daarbij het toverwoord. Met een krachtig netwerk kan de sporter zichzelf een commerciële boost geven. Door zijn online activiteiten kan de sporter zichzelf en zijn sport namelijk verbinden aan mooie marketingactiviteiten.

Richtlijnen

Er zijn ook sporters die bewust kiezen voor een twitterstilte tijdens de Olympische Spelen om zich beter te kunnen focussen op de prestaties. De Nederlandse hockeydames zijn daar een mooi voorbeeld van. De Zwitserse voetballer Michel Morganella en de Griekse atlete Voula Papachristou hadden deze Spelen ook beter kunnen kiezen voor het inlassen van een twitterstilte. Zij werden wegens racistisch getinte uitingen op Twitter gedwongen tot het inleveren van hun Olympische accreditatie. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Spelen dat sporters om deze reden naar huis worden gestuurd.

Het toont nog maar eens aan dat nog niet alle sporters weten hoe ze moeten omgaan met kanalen zoals Twitter. Het IOC heeft haar handen dan ook vol aan het reguleren van social media tijdens de Spelen. Het comité stelde in samenwerking met Twitter een aantal richtlijnen op waaraan sporters zich dienen te houden. In vergelijking met vier jaar geleden zijn sporters deze Spelen aardig vrij in het gebruik van sociale media. Toch zijn enkel richtlijnen nog lang niet altijd voldoende om sporters de weg te wijzen op social media gebied. Een twittercursus, georganiseerd door sportbonden of –koepels, zou in mijn ogen anno 2012 dan ook zeker niet misstaan. Niet alleen om sporters de weg te wijzen op social media gebied, maar zeker ook om een stukje angst weg te nemen dat hen ervan weerhoudt om te gaan twitteren.

Dit stuurde Ranomi Kromowidjojo vlak voor haar gouden race de wereld in. Enkele minuten na de Olympische titel was deze tweet al bijna 1500 keer geretweet.

Stimuleren

Ik wil voorop stellen dat het gebruik van social media vooral gestimuleerd moet worden. In Amerika zijn er zelfs sporten waarbij sporters bonussen krijgen zodra ze veel volgers hebben op Twitter of wanneer ze creatief weten om te gaan met het medium. Dat gaat misschien wat ver, maar het maakt sporters wel bewust van de kracht en mogelijkheden van de sociale netwerksites. In 2016 in Rio zal het social media beleid er weer anders uitzien, want ook de Spelen moeten per slot van rekening met hun tijd mee. Momenteel vinden de Spelen niet enkel en alleen In Londen plaats, maar voor een groot deel ook op sociale netwerken. Zoals Mart Smeets al toepasselijk opmerkte: “De sociale media die winnen hier in Londen”. Persoonlijk volg ik de sporters deze sportzomer dan ook op de voet via Twitter en hoop ik op nog vele mooie tweets en successen van onze Olympiërs. #GoTeamNL!

Deze column verscheen eveneens op BVVS.nl.