Voetbalvrouwen 2.0

Op vrijdagavond 5 oktober jl. stonden de vrouwen van Ajax en PSV/FCE voor de eerste keer in de geschiedenis van het Nederlandse vrouwenvoetbal tegenover elkaar voor een competitiewedstrijd op het allerhoogste niveau. Het historische duel in de BeNe League, de vrouwenvoetbalcompetitie voor Nederland en België, kende uiteindelijk geen winnaar. Ruim 2000 fanatieke toeschouwers zagen de ‘topper’ eindigen in een 2-2 gelijkspel.

De toetreding van Ajax en PSV in de BeNe League waren afgelopen zomer een enorme opsteker voor de KNVB en de KBVB, de initiatiefnemers van de competitie. De Nederlandse en Belgische voetbalbond willen het vrouwenvoetbal als topsport op de kaart kunnen zetten en grote namen uit het traditionele voetbal als Ajax en PSV spelen daarbij nu eenmaal een belangrijke rol. De competitie wordt zo geloofwaardiger en commercieel een stuk interessanter. Dat laatste is zeker nodig, want sponsoren staan nog niet echt in de rij voor sponsoring van het vrouwenvoetbal. KNVB en KBVB steken er dan ook veel energie in om van de BeNe League een succes te maken. Daarbij hebben zij echter wel de steun van de clubs en speelsters nodig.

Online mogelijkheden

Alleen al via internet zijn er volop mogelijkheden voor clubs en speelsters om aandacht te genereren voor het vrouwenvoetbal. Denk daarbij aan de clubwebsite, social media als Twitter en Facebook, videokanalen als Youtube, blogs, voetbalsites en ga zo maar door. De juiste online mix met een goed doordachte contentstrategie daarachter kunnen leiden tot een groot bereik en een actieve fanbase. Dat komt zowel de clubs en speelsters ten goede, maar zeer zeker ook de naamsbekendheid en het imago van de BeNe League en daar zijn ook de bonden enorm bij gebaat.

Wanneer we kijken naar de aanwezigheid van vrouwenvoetbalteams uit de BeNe League op Social Media dan zien we dat ze vrijwel allemaal een eigen Twitter- en Facebookkanaal hebben. De vrouwen van FC Twente hebben met bijna 5.500 volgers veruit de grootste online twittercommunity achter zich. De andere vrouwenteams halen echter nog niet een vijfde deel van dit aantal. Daarbij moet gezegd worden dat FC Twente al enkele jaren actief is in het vrouwenvoetbal. Teams als Ajax en PSV/FCE zijn pas sinds twee maanden ingestapt en nog volop bezig met het ontwikkelen van hun online kanalen.

Naast participatie in sociale media is er ook op de websites van de clubs een aparte sectie ingericht voor de damestak waar o.a. nieuws, het programma, de selectie, video’s en andere content te vinden is. Buiten deze aparte sectie op de website wordt er bij veel clubs ook via andere clubkanalen aandacht besteed aan het vrouwenvoetbal. Zo melden bijvoorbeeld Ado en Ajax regelmatig nieuws en feitjes over hun damesafdeling via de officiële Facebook- en Twitterkanalen van de club. Daarmee laten ze niet alleen zien dat ze het vrouwenvoetbal oprecht omarmen, maar brengen ze hun vrouwenteams ook nog eens onder de aandacht van een groot publiek. Een club als Ajax heeft met 170.000 volgers op Twitter en ruim een half miljoen fans op Facebook immers een groot bereik.

Content is king!

We kunnen stellen dat het met de online aanwezigheid van de clubs wel goed zit. De intentie om het vrouwenvoetbal online onder de aandacht te brengen is in ieder geval voldoende aanwezig. Daarbij moet wel gezegd worden dat er nog ruime mogelijkheden zijn op het gebied van content. Hier liggen mijns inziens nog volop kansen voor de clubs die momenteel te minimaal benut worden, want zoals al zo vaak gezegd: content is king! Met aanwezigheid alleen red je het niet.

Op het ogenblik communiceren de clubs vooral nieuws over de speelsters en rondom de wedstrijden met her en der een leuke afbeelding en heel soms een filmpje met een samenvatting. Persoonlijk denk ik dat veel meer variatie in de content vereist is. Creativiteit speelt daarbij een belangrijke rol. Zet bijvoorbeeld eens een keer een leuke social media actie op, speciaal gericht op het vrouwenteam of richt wat ruimte op de website in voor een wekelijks terugkerende rubriek waarbij ‘het publiek’ de speelsters beter leert kennen. Denk daarnaast eens aan het tonen van filmpjes vanaf het trainingsveld of vanuit het ‘kleedlokaal’. Ik verwacht namelijk dat videocontent rondom het vrouwenvoetbal behoorlijk succesvol kan zijn. Kijk alleen maar eens naar de video van de prachtige vrije trap van Babiche Roof (Ajax) tegen Telstar. De video op het Ajax YouTube-kanaal werd in één week tijd maar liefst 13.000 keer bekeken. Dat is behoorlijk veel als je bekijkt dat het gemiddelde filmpje op het Ajax kanaal niet eens de 10.000 views haalt.

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts wat ideeën met betrekking tot content, maar daarmee wil ik enkel aangeven dat een duidelijke contentstrategie essentieel is. Daarbij is het noodzakelijk dat er veel interactie met de fans plaatsvindt, want de relatie met de fans is ontzettend belangrijk. Fans vinden het op hun beurt namelijk leuk om betrokken te zijn en online kanalen lenen zich daar uitstekend voor. Bovendien, wanneer je als club een goede contentstrategie hebt met een grote, actieve fanbase, dan heb je een aanzienlijke kans dat je content gedeeld wordt en wellicht zelfs ‘viral’ gaat. Daardoor bereik je nog eens veel meer mensen en genereer je nog meer aandacht.

Voor clubs is het zeker interessant om het vrouwenvoetbal actief (online) te blijven promoten. Vrouwenvoetbal trekt een ander publiek aan dan mannenvoetbal. Denk daarbij aan gezinnen, vrouwen en meisjes, maar bijvoorbeeld ook aan sponsoren die vrouwen als doelgroep hebben. Via het vrouwenvoetbal komt dit publiek ook weer in aanraking met de club zelf en zo worden ze wellicht clubsponsor, vrijwilliger, clublid of tonen ze ook weer interesse in het mannenelftal. Op deze manier boort ook de club nieuwe doelgroepen aan die weer onderdeel uit gaan maken van de totale fanbase.

Topambassadeurs

We hebben het nu over de online aanwezigheid van de clubs gehad, maar de echte ambassadeurs van de BeNe League zijn natuurlijk de voetbalsters zelf. De absolute uithangborden van de huidige Ajax vrouwen zijn de speelsters Daphne Koster en Anouk Hoogendijk, beiden ook international. Juist de ervaren Koster kan beamen dat het instappen van een club als Ajax de BeNe League een enorme boost heeft gegeven. De naam Ajax alleen al maakt veel los, heeft aanzien en naamsbekendheid, ook in het vrouwenvoetbal. Waar het voor Koster vroeger een illusie leek om ooit bij Ajax te kunnen spelen, kunnen jonge meisjes nu gewoon dromen van een carrière bij Ajax of PSV. Speelsters als Hoogendijk en Koster spelen al bij de topclub Ajax en zijn daarom nu dé idolen van tientallen voetballende meisjes. Zij zijn daarmee niet alleen de boegbeelden van Ajax, maar ook de topambassadeurs van het Nederlandse vrouwenvoetbal.

Als je eenmaal die status geniet ben je eigenlijk gewoon aan je fans, club, bond en sponsoren verplicht om online aanwezig te zijn. De jonge fans willen zich graag identificeren met hun helden en volgen alles wat er maar op het internet over hen verschijnt. Hoogendijk en Koster hebben dat goed begrepen. Zij gebruiken bijvoorbeeld hun Twitter-account volop om te communiceren en de interactie aan te gaan met de fans. Hoogendijk zag vanaf het moment dat ze haar transfer naar Ajax maakte haar aantal volgers explosief stijgen tot bijna 10.000. Ze is daarmee de twitterkoningin onder de voetbalsters. Laat andere speelster in de BeNe League een voorbeeld aan haar nemen en net zo enthousiast omgaan met sociale media als Anouk. De (jonge) fans zullen het geweldig vinden.

Bij PSV/FCE hebben ze dat goed begrepen. Zij lieten hun voetbalsters onlangs deelnemen aan een workshop sociale media en daardoor participeren de PSV/FCE speelsters nu volop op deze kanalen. Een mooi initiatief dat ook andere clubs zouden moeten omarmen. Wanneer de speelsters van de clubs de handen ineen slaan en samen met de club zorgen voor een actieve online aanwezigheid zal de aandacht voor hun sport blijven groeien en het imago van de sport positief worden beïnvloed. Uiteindelijk plukken de speelsters daar ook zelf weer de vruchten van, want zo kunnen zij uiteindelijk actief blijven op het allerhoogste niveau in een commercieel aantrekkelijke competitie.

Topcompetitie

Ik pleit voor een goede online mediamix met een goed doordachte contentstrategie voor elke club die een vrouwenvoetbalteam in de BeNe League heeft staan. Een sterke online aanwezigheid leidt immers, samen met de inzet van KNVB, KBVB en externe partijen, tot meer aandacht wat weer tot meer fans en toeschouwers leidt en dat zorgt weer voor grotere media-aandacht en uiteindelijk tot het instappen van die broodnodige sponsoren. De sponsoren zijn, zoals bij elke sport, nu eenmaal onmisbaar. Ze zijn zelfs essentieel voor het succes van de BeNe League. Met voldoende sponsoren kan de competitie op eigen benen staan en zichzelf uiteindelijk doorontwikkelen tot een topcompetitie. Daarmee krijgt de snelst groeiende tak van sport in ons land eindelijk het aanzien dat de sport waardig is en zijn de jarenlange inspanningen van KNVB en KBVB niet voor niets geweest.

Deze column verscheen eveneens op BVVS.nl.