Zo redirect je een URL in je website

301 redirect URL website

Redirect jij een URL van je website wel eens? Niet? Zonde! Je zult ongetwijfeld wel eens een pagina in je website verwijderd hebben. Als je deze pagina URL niet redirect, dan stuur je potentiële bezoekers, en ook zoekmachines zoals Google, letterlijk het bos in. Wel zo netjes om even een verhuisbericht van een bepaalde pagina achter te laten toch? En bovendien ook nog eens goed voor je SEO-waarde. Dat verhuisbericht achterlaten kan door het instellen van een redirect voor je verwijderde website pagina’s. In dit artikel wordt uitgelegd wat redirecten is, hoe je het toepast en tot slot behoeden we je voor 5 veelgemaakte redirect fouten.

Hoe komen URL’s in een zoekmachine?

Voor Search Engine Optimization (SEO) doeleinden is het van belang dat je jouw website-structuur en content op orde houdt. Zoekmachines, en hun gebruikers, waarderen dat. Het is dus onder andere zaak dat overbodige en/of gedateerde content pagina’s worden verwijderd uit je website en dat je dubbele content (duplicate pages) voorkomt. Zo houd je de website up-to-date en relevant.

Je kunt overbodige en dubbele content pagina’s echter niet zomaar, zonder gevolgen, uit je website verwijderen. Zoekmachines, zoals Google, volgen namelijk hyperlinks om een website te kunnen crawlen. Op die manier kunnen ze pagina’s uit je website opnemen in de index van de zoekmachine. Wanneer je dus zomaar een pagina weggooit in je website komt de zoekmachine bij het crawlen op een ‘dode’ link uit (404-pagina) en dat vindt de zoekmachine ‘niet leuk’. Bovendien heeft dat ook negatieve impact op de SEO-prestaties, want je verliest namelijk alle SEO-waarde die je inmiddels verwijderde pagina heeft opgebouwd in het verleden. Zonde om zomaar weg te gooien!

Doordat zoekmachines URL’s van jouw website opnemen in hun index, betekent het dat je niet alleen de zoekmachine op een dood spoor zet als je een pagina zomaar verwijdert (404-URL), maar ook de potentiële bezoekers die eigenlijk de intentie hadden om je website te bezoeken. Jouw website-URL’s staan namelijk opgenomen in de zoekmachine-index. Als de zoekmachine jouw URL vertoont bij een zoekopdracht van een gebruiker en die gebruiker klikt daarop, terwijl jij de pagina verwijderd hebt, dan komt de gebruiker op een dode link uit (404). Een gemiste kans! De potentiële bezoeker zal je site verlaten en op een ander zoekresultaat klikken (van de concurrent).

Wat is een redirect in je website?

Om dit alles in goede banen te leiden en dode links (404 errors) te voorkomen, voor zowel SEO-doeleinden alsmede je website bezoeker, is de functie ‘redirecten’ in het leven geroepen. Maar wat is een redirect van een URL in je website? Simpel gezegd is een redirect eigenlijk een ‘verhuisbericht aan Google’. Ofwel: als je een pagina verwijdert of verplaatst, laat je middels een redirect weten dat de pagina is verhuisd en beveel je een andere locatie aan (gerelateerde URL).

Een redirect in je website is eigenlijk een verhuisbericht aan Google.

Op die manier worden zowel de zoekmachine als de bezoeker altijd doorverwezen naar een werkende pagina binnen je website en komen deze niet op een dode link (404) uit. Bovendien behoud je alle opgebouwde SEO-waarde van je ‘oude’ pagina, want die neem je namelijk mee naar je nieuwe pagina. Netjes opgelost!

301 redirect vs. 302 redirect

De meest gangbare redirect in een website is een 301-redirect, wat ook wel een permanente redirect wordt genoemd. Middels deze redirect geef je letterlijk aan de zoekmachine door dat een ‘oude’ URL niet meer bestaat en dat de zoekmachine gerelateerde content kan vinden op een andere (nieuwe) URL. Door gebruik te maken van een 301-redirect stuur je de SEO-waarde die de oude URL heeft opgebouwd door naar de nieuwe URL. Zo gaat je SEO-werk niet verloren. Naast een 301-redirect heb je ook nog een 302-redirect. Dat is als het ware een tijdelijk verhuisbericht aan Google. Als je website er bijvoorbeeld uit ligt en je een tijdelijke andere website hebt draaien dan kun je dat middels een 302 tijdelijke redirect aangeven bij de zoekmachines.

Vindbaarheid blog verhogen

Redirect in WordPress instellen

Wanneer je gebruik maakt van het WordPress CMS systeem zijn er verschillende methoden waarmee je een redirect instellen kunt. Een bekende plugin voor WordPress waarmee je redirects in je website kunt inregelen is de plugin ‘redirection’.

Wanneer je een pagina (URL) in je website verwijdert of de content verplaatst naar een andere pagina (URL), dan is het aan te raden om de oude URL te redirecten. Wanneer je voor het instellen van een redirect in WordPress gebruik maakt van de redirection tool:

  • Geef je in de tool bij ‘bron-URL’ de ‘oude’ URL in waarvan de pagina is verwijderd. Deze URL bestaat dus niet meer en geeft een 404-error zodra je hem wilt benaderen in je browser.
  • Geef je in de tool bij ‘doel-URL’ de ‘nieuwe’ URL in waarnaar je de oude URL wilt verwijzen. Als je de content van je oude pagina hebt verplaatst naar een andere pagina, dan vul je hier de nieuwe locatie (URL) in waarop die content nu te vinden is. Wanneer je de oude pagina verwijderd hebt, dan kun je ervoor kiezen om een gerelateerde pagina (URL) in te geven. Bijvoorbeeld een pagina die in je website hiërarchie één paginaniveau hoger ligt.

Nadat je de 301 redirect in WordPress hebt ingesteld, klik je op de button ‘verwijzing toevoegen’ en de redirect in je website treedt in werking. Test na het instellen van de redirect altijd of je redirect ook daadwerkelijk werkt. Je kunt dit simpelweg testen door de ‘oude’ URL in je browser te plakken. Als het allemaal goed is ingesteld, dan word je automatisch doorverwezen naar de nieuwe pagina (die je hebt ingesteld bij je doel URL).

Een website redirect instellen? Voorkom deze 5 valkuilen!

1. Verwijder de oude pagina

Indien je een redirect instelt omdat je een pagina hebt verwijderd of wilt verwijderen: VERWIJDER dan de oude pagina ook altijd uit je website. Dus verplaats deze naar de prullenbak! Laat de pagina niet gepubliceerd staan, want dan wordt deze opgenomen in bijvoorbeeld de XML-sitemap terwijl er een redirect op staat. Dat is niet wenselijk met het oog op SEO-doeleinden.

2. Content bewaren? Zet je oude pagina op concept (ongepubliceerd)

Mocht het om een of andere reden zo zijn dat je de oude contentpagina nog wilt bewaren in je CMS systeem, zorg en dan voor dat je de oude pagina offline haalt. Maak je gebruik van WordPress? Zet je pagina dan op concept. Op die manier wordt de pagina netjes uit de XML-sitemap gehaald, terwijl je oude pagina nog wel toegankelijk is in het CMS-systeem (als je bent ingelogd). Zorg er in elk geval altijd voor, zoals genoemd bij punt 1, dat je de pagina nooit op GEPUBLICEERD hebt staat, terwijl er een redirect op staat.

3. Pagina her-publiceren? Verwijder je redirect

Het kan zomaar eens voorkomen dat een pagina verwijderd is, netjes geredirect is, maar in de toekomst weer nodig is. Dit komt bijvoorbeeld wel eens voor bij vacaturepagina’s of bij actiepagina’s. Stel dat je een pagina publiceert die precies dezelfde URL-structuur heeft als een pagina die je in het verleden hebt verwijderd en geredirect hebt, dan zal de pagina niet zichtbaar worden op de website.

Door te redirecten behoud je jouw SEO-waarde en stuur je zowel Google als je (potentiële) bezoeker naar de juiste locatie.

Dit komt immers omdat de pagina-URL wordt geredirect naar een andere locatie. Om de pagina zichtbaar te krijgen, zul je dus de redirect eraf moeten halen. Dit kan door de redirect te verwijderen. Op die manier maak je de eerdere URL weer beschikbaar en zal je website deze netjes vertonen, zowel voor je bezoekers alsmede voor de zoekmachine.

4. Voorkom redirect op redirect

Soms komt het wel eens voor dat een bepaalde URL geredirect is naar een doel-URL, terwijl iemand besluit om de pagina die bereikt wordt middels de doel-URL ook te verwijderen. Ook deze pagina wordt weer netjes geredirect. Op die manier heb je een redirect bovenop een redirect staan. Voorkom dat!

Voorbeeld: Heb je pagina A geredirect naar pagina B en heb je vervolgens pagina B weer geredirect naar pagina C? Pas dan je redirect aan, zodat pagina A wordt geredirect naar pagina C en voeg een tweede redirect toe waarin je pagina B ook redirect naar pagina C. Dit is een nettere oplossing dan redirects bovenop redirects instellen in je website.

5. Voorkom een redirect-loop

Voorkom te allen tijde een ‘redirect-loop’. Ofwel: voorkom dat je de zoekmachine en bezoeker in een cirkeltje stuurt. Dit ontstaat zodra je een redirect plaatst naar een doel-URL die weer een redirect terug naar de bron-URL heeft. Op deze manier wordt de URL namelijk onbereikbaar voor zowel zoekmachines als bezoekers. Je ziet een error verschijnen. Wanneer je dus vreemde dingen ziet gebeuren, check dan altijd even de bron-URL en doel-URL bij je redirect instellingen om te zien of er niet per ongeluk al een redirect op stond (en er dus sprake is van een loop).

Voorbeeld: Pagina A redirect naar Pagina B, terwijl pagina B weer redirect naar A. Je redirects blijven zo op en neer pingen van A naar B en terug, waardoor de site vastloopt en je een error zult zien.

Redirecten van URL’s op je website is de moeite waard

In dit artikel is het een en ander uitgelegd over het instellen van redirects in je website. Zoals je uit de tekst kunt opmaken is het ontzettend belangrijk voor SEO-doeleinden en voor je bezoekers dat je website pagina’s bereikbaar blijven. Redirect dus altijd pagina’s die verwijderd zijn, zodat zowel Google als je bezoeker op een ‘nette’ pagina uitkomen. Vergelijk het met een verhuizing in het echte leven: vervelend als bezoekers aan de gesloten deur staan, omdat jij er niet meer woont.

Mocht je naar aanleiding van het lezen van dit artikel vragen hebben over redirects in je website instellen of wil je graag een keertje sparren over marketing of SEO? Neem dan gerust contact op. Ik vertel je graag meer!

Contact >